fot. archiwum SP w Zgorzelcu/UMWDPlan transportowy Dolnego Śląska zakłada, że w Bogatyni może być jeden z 58 tzw. węzłów przesiadkowych

Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego jest obecnie w fazie konsultacji społecznych. Jego wdrożenie rozciągnięto do 2025 roku. Dokument zakłada spójny obraz transportowy na terenie całego województwa ze wspólnymi biletami na autobusy i pociągi oraz tzw. węzłami przesiadkowymi. Dla Bogatyni, do której trudno dojechać komunikacją publiczną – może być to dobra prognoza.

Jak możemy przeczytać w dokumencie opracowanym przez zespół pod kierownictwem dr. Marcina Pawęska transport publiczny na obszarze województwa dolnośląskiego ma za zadanie zapewnić dużą dostępność obszarów województwa (bez wykluczania obszarów mniej zurbanizowanych), w tym dla osób niepełnosprawnych i o obniżonej sprawności ruchowej. Kwestia poprawy mobilności mieszkańców jest również bardzo istotna, co wiąże się z ułatwieniem dojazdu do pracy i szkół oraz dobrym skomunikowaniem z ośrodkami znajdującymi się poza województwem. Wspieranie transportu publicznego jest również jednym z najważniejszych elementów polityki zrównoważonego rozwoju.

Rewolucja transportowa zakłada podzielenie województwa na strefy taryfowe i wprowadzenie na nich jednolitej ceny dla biletu. Oznacza to, że podróż w ramach jednej strefy taryfowej - niezależnie od liczby przesiadek – kosztowałaby nas tyle samo. Program zakłada, że bilet jednorazowy miałby ograniczenie czasowe, na przykład 2 godziny (ma to być bilet typu „tam lub z powrotem”, a nie „tam i z powrotem”, choć możliwe są określone promocje; należy jednak stworzyć zachętę cenową do zakupu biletu dobowego lub okresowego). Cena biletu okresowego oraz biletów na więcej niż jedną strefę będzie ustalona wielokrotnością. Strefa taryfowa ma zakres jednego powiatu (z wyjątkami).

Na sieci komunikacyjnej województwa dolnośląskiego wyznaczono węzły przesiadkowe istotne dla połączenia poziomu województwa z innymi poziomami transportu publicznego. Bogatynia znalazła się wśród węzłów zaplanowanych do realizacji w późniejszym terminie. Ponadto trasa autobusowa Zgorzelec – Bogatynia (jako przedłużenie linii z Wrocławia) została wciągnięta na listę połączeń, które mogą być uruchomione na zasadzie interwencyjnej.

Plan transportowy jako przykład integracji przywołuje jest funkcjonujący obecnie w regionie transgranicznym ZVON – Celowy Związek Komunikacyjny Górnych Łużyc i Dolnego Śląska.

Cały projekt jest od piątku dostępny na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.