W dniu 11 kwietnia grupa turystów z BOG-TUR wybrała się na zwiedzanie Pragi. Było to możliwe dzięki uprzejmości zaprzyjaźnionego Przewodnika z Bolesławca Pana Czesława Szmeltera, który nas po niej oprowadził

Pierwszą atrakcją po przyjeździe do miasta była jazda metrem do stacji Malostranska skąd poszliśmy zobaczyć ogrody Valenszteina. Ogrody te znajdują się przy barokowym pałacu Wallenstainów niedostępnym dla zwiedzających ponieważ mieści się tu teraz czeski senat. W ogrodach oprócz pięknych kwiatów i krzewów szczególną uwagę przyciąga sztuczna grota z imitacją nacieków skalnych a także piękna loggia Sala Terrana z 1672 roku, którą tworzą trzy monumentalne łuki arkadowe z przedstawieniem wojny trojańskiej wewnątrz. Starymi schodami udaliśmy się do Zamku Praskiego na którym codziennie o 12:00 odbywa się zmiana warty. Dwa regimenty , które uczestniczą w tej zmianie wart przekazują sobie nawzajem sztandar Prezydenta Republiki Czeskiej a wartownicy na posterunkach wymieniają się w takt muzyki granej przez orkiestrę. To widowisko warte obejrzenia, polecam.

Po zakupieniu biletów zwiedziliśmy Stary Pałac Królewski w którym znajduje się skarbiec a w nim insygnia władzy królewskiej, następnie udaliśmy się na Złotą Uliczkę . Dawniej nazywała się Złotniczą gdyż była prawdopodobnie siedzibą miejscowych złotników. Powstała między romańskim i późnogotyckim obwarowaniem północnej części zamku. Do zamkowych łuków muru obronnego, wzniesionego ok. 1500 r. dobudowano małe domki. Poddasza domków tworzą chodnik obronny, łączący wieże Białą i Daliborską. W domku nr. 22 pisał swoje dzieła Franz Kafka. Obecnie znajdują się w nich oryginalne sklepiki, galerie i wystawy.

Kolejnym obiektem przez nas zwiedzanym była Katedra Św. Wita . To gotycka katedra, której budowę rozpoczęto w 1344 r. w miejscu romańskiej rotundy Św. Wita. Wykonanie zlecił Jan Luksemburski wraz ze swoimi synami – Karolem oraz Janem Henrykiem, wznoszono ją prawie sześćset lat. Jest to symbol duchowy narodu czeskiego i miejsce, w którym spoczywają najwięksi władcy w historii Czech. Wewnątrz zgromadzono cenne czeskie klejnoty koronacyjne. Stamtąd udaliśmy się na plac Loretański, na którym zbudowano w 1626 roku kościół Matki Boskiej z Loreto - barokowe sanktuarium. Centralnym elementem kompleksu jest domek loretański wzniesiony z kamieni pochodzących z Nazaretu. W skarbcu znajduje się „Słońce Pragi”- olśniewająca złota monstrancja wysadzana 6222 diamentami.

Po tak dużej dawce historii zrobiliśmy sobie przerwę na obiad. Po posiłku poszliśmy słynnym Mostem Karola na rynek Starego Miasta a dokładnie pod Ratusz Staromiejski, gdzie na południowej jego ścianie znajduje się średniowieczny zegar astronomiczny. Zegar ten składa się z trzech głównych części: astronomicznej – pokazującej położenie ciał niebieskich kalendarzowej – z medalionami reprezentującymi miesiące oraz animacyjnej – z ruchomymi figurkami dwunastu apostołów i wyobrażeniami o Śmierci, Turka, Marności i Chciwości. Figurki te o każdej pełnej godzinie poruszają się w takt wybijanego kuranta. Po obejrzeniu zegara przeszliśmy przez rynek dalej pięknymi uliczkami, udaliśmy się pod Dom Obywatelski jeden z najsłynniejszych secesyjnych budynków w Pradze stojący w sąsiedztwie Bramy Prochowej. Do domów wróciliśmy z niedosytem więc postanowiliśmy , że jeszcze do Pragi się wybierzemy. Bardzo dziękujemy Przewodnikowi za fantastyczną wycieczkę.

Relację spisała B. Pikulska, a zdjęcia zrobili J. Baranowski i R. Zambrowski.