fot. Janusz BaranowskiW dniu 31 maja grupa z BOG-TUR wybrała się na wycieczkę do Parku Mużakowskiego. Jest to park krajobrazowy, jedno z czołowych dzieł europejskiej sztuki ogrodowej XIX wieku

Inicjatorem budowy parku, jak i jego twórcą był książę Hermann von Puckler-Muskau. Park powstał przy odziedziczonej przez niego rezydencji, której początki sięgają XIV w. Kolejnym właścicielem parku był książę Fryderyk Niderlandzki, który kontynuował prace związane z tworzeniem parku. Po jego śmierci posiadłość przejęła rodzina von Arnim i także podtrzymywała dzieło swoich poprzedników aż do 1945 r., kiedy to została wysiedlona. W czasie wojny park i wiele budynków parkowych uległo zniszczeniu w tym główna rezydencja Nowy Zamek.

Obecnie Park Mużakowski jest położony po obu stronach polsko-niemieckiej granicy. Zachodnia część z Nowym Zamkiem (odbudowanym po wojnie) leży po stronie niemieckiej na terenie miasta Bad Muskau a wschodnia część leży po stronie polskiej na terenie miasta Łęknica, łączą je dwa mosty. Powierzchnia całego obiektu wynosi 728 ha, części zachodniej-206 ha i części wschodniej 522 ha. Jak zapewnił nas Przewodnik w obu częściach parku prowadzone są prace konserwatorskie, których celem jest jego odtworzenie. W 2004 roku Park został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, jako arcydzieło geniuszu ludzkiego, wyjątkowy przykład europejskiego parku krajobrazowego, który wywarł ogromny wpływ na europejską sztukę ogrodową i wyznaczył nowe tendencje w rozwoju architektury krajobrazu.

Spod UMiG wyruszyliśmy autami do Zittau, gdzie przesiedliśmy się do pociągu i dalej na bilet Euroregionu Nysa pojechaliśmy do Weisswasser, a stąd Mużakowską Kolejką Leśną dotarliśmy do Bad Muskau. W Parku Zdrojowym czekał na nas pan Przewodnik i zabrał na 4 godzinny spacer po Parku. Wyruszyliśmy ze stacji kolejki wąskotorowej mijając po drodze dawną Pijalnię, Wielki Wąwóz wspięliśmy się do Ruin Kościoła katolickiego w których to raz w roku w grudniu odprawiana jest msza. Wędrując dalej doszliśmy do Starego i Nowego Zamku, tu Przewodnik zapoznał nas z ich historią i poszliśmy dalej przez Park Zamkowy, Folwark Zamkowy mijając po drodze Oranżerię na Most Podwójny, którym przeszliśmy na polską stronę. Wędrując wyznaczonymi trasami po malowniczo wijących się ścieżkach napotykaliśmy po drodze punkty widokowe z kamiennymi ławkami z których roztaczały się wspaniałe widoki. Po drodze mijaliśmy Kamień Pucklera, głaz narzutowy z medalionem z brązu upamiętniający twórcę Parku, wystawiony w 1901 r. przez ostatnich właścicieli, rodzinę von Arnim. Idąc dalej przez Most Królewski, Wiadukt z ostrołukowo wykrojonym otworem bramnym z 1862 r., który stanowił kiedyś wejście do Parku od strony wschodniej, podziwialiśmy z daleka Ławkę Hermana, Taras Mauzoleum z krzyżem w miejscu niezachowanej neogotyckiej kaplicy, Dąb Klementyny, dochodząc do Centrum Turystycznego Parku, pożegnaliśmy się z naszym Przewodnikiem. Resztę dnia spędziliśmy na festynie zorganizowanym z okazji 10-LECIA Parku Mużakowskiego jako Miejsca Światowego Dziedzictwa UNESCO.Z Bad Muskau wyjechaliśmy Busem Regionalnym do Weisswasser a stąd pociągiem do Zittau, tu przesiedliśmy się do aut i wróciliśmy do Bogatyni.

Relację spisała Bogusia Pikulska, a zdjęcia zrobił Janusz Baranowski.