fot. B. PikulskaW dniu 30 sierpnia o 8.00 wyjechaliśmy z Bogatyni do Mirska.

Miejscowy ratusz to obecnie siedziba wszystkich urzędów miejskich. Zbudowany w 1559 roku na podstawie czworoboku, charakteryzuje się wysokimi piwnicami a wejście znajduje się na wysokości pierwszego piętra. Po zwiedzeniu rynku i uliczek przyległych tzw. ulicówek przeszliśmy pod ruiny kościoła ewangelickiego z XVII w. i dalej pod kościół rzymsko-katolicki Zwiastowania NMP. Tu czekała na nas niespodzianka w postaci miejscowego Proboszcza Parafii doktora Zbigniewa Radziwołka. Wiedzę jaką nam przekazał bezcenna, uprzejmy Duchowny podzielił się z nami nie tylko wiadomościami i wątkiem historycznym ale i podarował przewodniki i album pt. ”Głębiej przeniknij zabytki Diecezji Legnickiej.” Z bożym błogosławieństwem zwiedziliśmy kościół gotycko-renesansowy, przed kościołem znajdują się barokowe rzeźby Św. Floriana z herbem Schaffgotschów i Św. Jana Nepomucena.

Na cmentarzu obejrzeliśmy grobowiec Hillemanów z fantazyjnie kutą kratą i ciekawy krzyż na mogile małżeństwa Mutterne z 1942 r. z dwiema belkami i czaszką jelenia. Z kościoła przeszliśmy pod wieżę ciśnień, która została wykonana z bazaltu i cegieł w 1887-1890 roku, dziś pełni rolę wieży widokowej. Jest dodatkowo po zmierzchu iluminowana czterema projektorami sterowanymi zegarem atronomicznym. Po obejrzeniu wieży pojechaliśmy do Krobicy gdzie w towarzystwie pani Przewodnik zwiedziliśmy podziemną trasę turystyczną „ Kopalnia Św. Jan”, utworzoną w oparciu o zespół historycznych wyrobisk górniczych : XVI wiecznej kopalni Jan i wykonanej w wieku XVIII sztolni Św. Leopold gdzie wydobywano cynę, kobalt. Po zapoznaniu się z historią kopalni udaliśmy się na ścieżkę turystyczno-dydaktyczną składającą się z 13 punktów i 19 stanowisk.

Najciekawsze atrakcje na powierzchni to: zespół wyrobisk kopalni „Psi Grzbiet”, pozostałości kopalni rud kobaltu „Św.Karol”, szyb „Wielkie Pokrzepienie”, Kościół pod wezwaniem NMP(ufundowany w XVI wieku przez górników z Gierczyna), sztolnia „Fryderyk Wilhelm”, sztolnia „Trzech Braci”, pozostałości szybów wydobywczych oraz sztolnia odwadniająca dawną kopalnię „Św. Maria-Anna”. Ścieżka 8,5 km zaprowadziła nas do Przecznicy skąd busem pojechaliśmy do Miłkowa zobaczyć między innymi znajdujący się przy drodze 366 odwrócony dom( niestety nie jest jeszcze otwarty). W kościele Św. Jadwigi na murach kościelnych obejrzeliśmy umieszczone dwa krzyże pokutne, na jednym znajduje się kusza na drugim miecz, a na jego ścianach epitafia Laborantów (Zielarzy). Ostatnim obiektem jaki zaplanowaliśmy tu zwiedzić był neobarokowy pałac wzniesiony przez Carla Heinricha von Zierotina w roku 1667.

Po pożarze w 1768 obiekt przebudował ówczesny właściciel, hrabia Johhan Nepomucen Lodron-Laterano. To jemu należy przypisać klasycystyczny wystrój elewacji oraz powstanie otaczającego go parku. Zmiany we wnętrzu pałacu wprowadziła w XIX w. rodzina Matuschków. Podczas działań wojennych nie uległ on zniszczeniu, po wojnie urządzono tu dom wypoczynkowy oraz dom opieki. Od 1990 roku pałac jest własnością prywatną i służy jako hotel i restauracja.

Zmęczeni, zadowoleni ale już głodni pojechaliśmy do pobliskiej Sosnówki gdzie w restauracji „ U Rybaka” zjedliśmy późny, bardzo smaczny obiad.

Już dziś zapraszam na następną wędrówkę z BOG-TUR, ta była udana, zdobyliśmy punkty do OTP, Turysta Dolnego Śląska i Turysta Przyrodnik. Spędziliśmy ostatni weekend wakacji w gronie miłośników pieszych wędrówek.

Widok gór o poranku

Jest dla mnie symfonią serca.