58-letni mieszkaniec naszego powiatu dzięki reakcji pracownika jednego z banków nie stracił swoich oszczędności. Tyle szczęścia nie miała 32-latka i 41-latek. Kobieta myślała, że pomaga swojemu ojcu i na prośbę otrzymaną na jednym z komunikatorów za pośrednictwem systemu BLIK przelała mu 800 złotych. Natomiast mężczyzna znalazł ogłoszenie o sprzedaży opału. Niestety po wpłaceniu 1300 złotych kontakt ze sprzedającym się urwał, a on nie otrzymał zamówienia. Dlatego apelujemy o zachowanie ostrożności gdy chodzi o nasze finanse.

Policjanci z całego województwa dolnośląskiego niemal każdego dnia otrzymują zawiadomienia o oszustwach. Tylko wczoraj dyżurny zgorzeleckiej komendy został powiadomiony o trzech takich przestępstwach.

W jednym z przypadków dzięki reakcji pracownika banku 58-latek nie stracił swoich pieniędzy. Mężczyzna otrzymał telefon od rzekomego pracownika banku o ataku na jego oszczędności, gdzie przestępcy próbują zaciągnąć pożyczkę. W celu uchronienia się przed stratą, 58-latek miał udać się do banku i wziąć pożyczkę w wysokości 17 000 złotych i przelać ją na wskazany przez przestępców rachunek bankowy. Na szczęście prawidłowa reakcja pracownika banku uchroniła mężczyznę przed stratą oszczędności.

Tyle szczęścia nie miała 32-latka, która za pośrednictwem jednego z komunikatorów otrzymała wiadomość od rzekomo swojego ojca, z prośbą o pożyczenie pieniędzy. Myśląc, że mu pomaga za pośrednictwem systemu BLIK straciła 800 zlotych. Pieniądze trafiły do oszustów, którzy pokonując zabezpieczenia uzyskali dostęp do aplikacji.

Niestety swoje oszczędności stracił również 41-latek, który znalazł na jednym z portali społecznościowych ogłoszenie firmy sprzedającej opał. Po przekierowaniu na stronę rzekomego sklepu dokonał zakupu, przelewając pieniądze na wskazany rachunek. Niestety sprzedający nie wywiązał się z warunków umowy, towaru nie przysłał, a 41-latek stracił 1300 złotych.

Bez względu na to, czy wydaje nam się, że jesteśmy świadomi zagrożenia i nie damy się oszukać na dziwną historyjkę, zawsze warto stosować się do kilku prostych zasad.

Aby uchronić się przed oszustwem „na pracownika banku” pamiętaj:

  • Zasada ograniczonego zaufania – nigdy nie podawaj wrażliwych danych tj. login i hasło przez telefon, nawet jeżeli wydaje Ci się, że wiesz z kim rozmawiasz,

  • Zwracaj uwagę na szczegóły rozmowy – kiedy rozmowa nie przebiega w taki sposób jak zazwyczaj lub jest to określone w regulaminie – rozłącz się,

  • Jeżeli masz wątpliwości zadzwoń na infolinię banku – pod numer widoczny na oficjalnej stronie – nigdy na numery udostępniane w trakcie rozmowy telefonicznej – i zweryfikuj, czy bank kontaktował się z Tobą,

  • Nie instaluj dodatkowych aplikacji i nie klikaj w linki, które są Ci przesyłane w trakcie rozmowy – prawdziwy bank wyśle Ci powiadomienie przez aplikację mobilną,

  • Nie wpłacaj oszczędności na żądanie osób trzecich za pomocą kodów BLIK – kody BLIK służą do wpłaty tylko i wyłącznie wtedy, kiedy sam wygenerujesz kod w swojej aplikacji mobilnej,

  • Jeżeli nie wiesz co zrobić, kiedy otrzymasz taki telefon, nie masz aplikacji mobilnej – porozmawiaj z kimś bliskim, kto na co dzień korzysta z nowinek technologicznych.

Przestępcy każdego dnia próbują oszukać wielu z nas i nakłonić do współpracy. Należy pamiętać, że celem przestępców jest pokierowanie Tobą, aby ominąć wszystkie zabezpieczenia banku. Pamiętaj, bądź ostrożny i nie wierz we wszystko co usłyszysz po drugiej stronie telefonu!

Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta, który podszywa się pod znana Ci osobę i kontaktuje się poprze komunikator:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,

  • bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe - najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,

  • sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie,

  • zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Policjanci radzą także, aby zawsze zachować czujność i bardzo ostrożnie podchodzić do wiadomości zawierających prośbę o pożyczenie pieniędzy.

Robisz zakupy w Internecie. Pamiętaj:

  • Kupuj i zamawiaj u sprawdzonych, zaufanych sprzedawców - sprawdź czy posiadają prawdziwe dane, opinie, komentarze,

  • Uważaj na phishing - strony internetowe podszywające się pod istniejące firmy - sprawdzaj ich autentyczność,

  • Uważaj na atrakcyjne okazje - oszust kusi niską ceną. Super oferta, zaniżona cena - to sygnały, które mogą świadczyć, że mamy do czynienia z oszustwem. Sprawdzajmy dokładnie każdą taką ofertę,

  • Zastosuj ograniczone zaufanie do konsultantów telefonicznych, nie wszyscy mają dobre zamiary,

  • Jeżeli możesz zapłać przy odbiorze towaru.

Źródło: KPP w Zgorzelcu

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.