Jak była przyczyna rezygnacji dyrektor bogatyńskiej placówki medycznej? Pewne światło rzuca dokument, który wpłynął do radnych kilka dni temu. Odczytać w nim możemy, że zapewnienia o braku zmian w funkcjonowaniu ZOZ-u mogą być najgorsze z możliwych.

"Nie możesz przewidzieć przyszłości, ale możesz coś dla niej zrobić" - to hasło przewodnie (motto ze strony internetowej) bogatyńskiego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Tak samo jest w trudnej sytuacji placówki, nie tylko finansowej, ale i strukturalnej. Przedwczoraj (vide Dyrektor składa rezygnację, zapowiadane są zmiany w szpitalu) jako pierwsi informowaliśmy o rezygnacji dyrektor z funkcji.  Rzecznik UMiG potwierdził (22.04) nasze doniesienia. - (...) rzeczywiście Dyrektor SP ZOZ Bogatynia p. Jolanta Syposz złożyła rezygnację z funkcji. Jeżeli chodzi o dalsze funkcjonowanie szpitala nic się nie zmienia. Szpital będzie funkcjonował tak jak dotychczas, bezpieczeństwo medyczne jest priorytetem dla samorządu Bogatyni. W chwili obecnej obowiązki pełni Zastępca Dyrektora - odpowiada na nasze pytanie Marcin Peremicki Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Komunikacji Społecznej.

Ustępująca dyrektor 18.04 br. rękoma Głównej Księgowej SP ZOZ Beaty Jasińskiej złożyła do burmistrza wniosek o zajęcie stanowiska w sprawie dalszego funkcjonowania SP ZOZ w Bogatyni. Dokument trafił również do Biura Rady. Posiedzenie samorządowej Komisji ds. Zdrowia zapowiedziano na 26.04 br. i chociaż tematem przewodnim nie jest sprawa ZOZ, to najprawdopodobniej to właśnie "przewidywaniem przyszłości" szpitala trzeba będzie się zająć.

We wspomnianym wniosku czytamy o bardzo trudnej sytuacji finansowej szpitala z obawą o utratę płynności finansowej i dalszego funkcjonowania palcówki (tekst poniżej w całości).

OPIS WNIOSKU  (do burmistrza o zajęcie stanowiska w sprawie dalszego funkcjonowania SP ZOZ w Bogatyni) Z UZASADNIENIEM WYDZIAŁU MERYTORYCZNIE ODPOWIEDZIALNEGO

"Ze względu na bardzo trudną sytuację finansową w jakiej jest obecnie szpital, związaną z tym obawą o całkowitą utratę płynności finansowej, oraz obawą o utratę możliwości dalszego płynnego prowadzenia działalności leczniczej Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bogatyni zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie dalszego funkcjonowania jednostki oraz w sprawie dalszego dofinansowania bieżącej działalności Szpitala.

Kondycja finansowa szpitala przekłada się na jakość świadczonej opieki medycznej, dlatego też biorąc pod uwagę obecną sytuację mam uzasadnione obawy o przyszłość naszego Szpitala.

Zgodnie z Uchwałą Nr XXVll/205/16 Rady Miejskiej w Bogatyni z dnia 27.01.2016 roku nie będą w roku bieżącym realizowane programy zdrowotne, na które zaplanowana została dotacja w wysokości 4.000.000 zł. Jednocześnie kwota ta została przekwalifikowana i przeznaczona na pokrycie ujemnego wyniku finansowego powstałego na działalności SP ZOZ.

Zgodnie ze sprawozdawczością za rok 2015 strata z działalności za rok 2015 wyniosła 1.332.305,86 zł i została już pokryta w całości, dzięki czemu bez problemów zostały wypłacone wynagrodzenia pracownicze za I kwartał br.

Powołując się na art. 114 ustawy o działalności leczniczej organ założycielski ma prawo przyznać podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą na:

  1. realizację zadań w zakresie programów zdrowotnych i promocji zdrowia, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do realizacji tych zadań,

  2. remonty,

  3. inne niż określone w pkt. 1 inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego,

  4. realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub innych niż wymienione środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

  1. cele okrśloone w odrębnych przepisach oraz umowach międzynarodowych,

  2. realizację programów wieloletnich.

  3. pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne.

Biorąc pod uwagę powyższe Gmina jako organ założycielski ma ograniczone formy, a raczej nie posiada możliwości finansowania bieżącej działalności Szpitala.

Wiedząc, że nie będą realizowane i finansowane programy zdrowotne, a ujemny wynik finansowy za rok 2015 został pokryty w całości, znaleźliśmy się obecnie w sytuacji, gdy poza przychodami otrzymywanymi z NFZ w ramach umów na udzielanie świadczeń zdrowotnych, oraz przychodami ze sprzedaży własnej nie posiadamy innych środków niezbędnych do prowadzenia dalszej działalności leczniczej.

Dla zobrazowania obecnej sytuacji przedstawię dane finansowe mówiące o tym jak kształtują się przychody oraz realne koszty naszej jednostki w latach 2014 – 2016

rok

Przychody z NFZ

Dotacje na programy zdrowotne

Dotacje na szkolenia

Pozostałe przychody

Razem przychody

Koszty wynagrodzenia + pochodne + odpis na ZFŚS

Koszty kontraktów

Koszty rzeczowe

Pozostałe koszty

Koszty ogółem

2014

10794000

5100000

80000

559000

16533000

9024036

3982463

3352893

833495

17192887

2015

11500000

3578000

80000

780000

15938000

9254076

4050876

3534500

733340

17572792

2016

11586000

 

80000

526000

12192000

9754076

4100000

3700000

829500

18383576

Odnosząc się do analizy kosztów i przychodów Szpitala wnioskować należy, że na bieżącą działalność jednostki konieczne są środki w wysokości 5-6 min zł rocznie. Aby zachowana była płynność finansowa, oby terminowo regulować zobowiązania wymagalne niezbędne jest comiesięczne dofinansowanie na poziomie 400-500 tys. zł.

W chwili obecnej środki jakie mamy do dyspozycji, czyli środki z NFZ, wpłaty ze sprzedaży własnej oraz pozostałe przychody to kwota 1.010.000 zł. natomiast miesięczne wydatki na wynagrodzenia + pochodne + umowy zlecenia + kontrakty lekarskie to również kwota. ok. 1.010.000 zł. Przy takich przychodach oraz takich kosztach pracowniczych oraz bez wsparcia finansowego nie dysponujemy środkami na pozostałą działalność czyli zakupy materiałów i wyposażenia, zakup usług, pokrycie kosztów finansowych.

W poprzednich latach, gdy otrzymywaliśmy dotację od Gminy sytuacja też była trudna i w zależności od tego jaka była wysokość tej dotacji różna była wysokość straty w danym roku. Zawsze jednak były środki na regulowanie zobowiązań wymagalnych. W obecnej chwili bez dodatkowych środków nie będzie to możliwe i po upływie miesiąca • dwóch staniemy przed problemem zablokowania dostaw towarów oraz usług przez naszych kontrahentów oraz przed problemem zablokowania środków z NFZ. które są zabezpieczeniem m.in. przy umowie subrogacji.

Biorąc pod uwagę powyższe nic widzę możliwości dalszego funkcjonowania Szpitala, w związku z czym zwracam się z prośba o poważne podejście do problemu i podjęcie stosownych decyzji.

Główny Księgowy SP ZOZ Beata Jasińska"

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.