Za dwa dni radni pochylą się nad zmianami nazw ulic. Zmian będzie mniej niż pierwotnie zakładano i niektóre będą inne. Jakie?

fot. archiwum bogatynia.info.pl

Przewodnicząca Rady Miejskiej zwołała sesję Rady Miejskiej w Bogatyni na 19 stycznia 2017 r. o godz. 13.30. Wśród punktów porządku obrad m.in. szereg uchwał zmieniających nazwy ulic. Każda zmiana będzie głosowana oddzielnie. W sumie zmian będzie 15 (pierwotnie zakładano 17). Wypadły ulice Przodowników Pracy, Ludowa, 1-Maja i Stefana Okrzei. O planowanych zmianach szeroko pisaliśmy w artykułach Będzie dekomunizacja ulic Bogatyni,  To oni zmienią nazwy ulic. Na jakie?Tu będzie "Osiedle Orła Białego"Ulice do wymiany.

"W ostatnich latach nazwy ulic, placów i parków w naszej gminie były przedmiotem szerszych dyskusji i postulatów lokalnej społeczności. Wszystkie nowe nazwy ulic były wynikiem przemyślanych działań, chęcią uhonorowania i propagowania prawdziwych wzorców historycznych, są także zgodne z oczekiwaniami mieszkańców" - możemy przeczytać w projekcie uchwał. "W ostatnim czasie Samorząd Bogatyni, nie czekając na wejście w życie »ustawy dekomunizacyjnej« podjął pierwsze kroki związane ze zmianą nazw ulic w Bogatyni. W dniu 8 kwietnia Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z Mieszkańcami naszej gminy w celu uzyskania społecznego poparcia dla projektu zmiany nazw ulic, ustalając ulice, które poddane zostaną zmianie nazwy" - możemy przeczytać w dokumencie.

Inicjatywa zmiany nazw ulic oparta jest przede wszystkim na uwzględnieniu głosów mieszkańców oraz powołanego Zespołu do Spraw Nazewnictwa Ulic w Mieście i Gminie Bogatynia, który zaproponował nowe nazwy ulic wypracowując jednocześnie wzór ankiety konsultacyjnej, która posłużyła do przeprowadzenia konsultacji społecznych. Był to punkt wyjścia do dyskusji pomiędzy mieszkańcami a samorządem na temat zmiany nazw ulic.

Radni zajmą się zmianami nazw poniższych ulic:

1. Armii Czerwonej na Armii Krajowej w Bogatyni;

2. 25 - lecia PRL na Osiedle Orła Białego w Bogatyni;

3. Ludwika Waryńskiego (część) na Aleję Żytawską w Bogatyni (pierwotnie miało być Bulwar Łużycki);

4. Ludwika Waryńskiego (część) na Generała Władysława Andersa w Bogatyni;

5. Michała Żymierskiego na Generała Emila Fieldorfa-Nila w Bogatyni;

6. Georgija Dymitrowa (część) na Rotmistrza Witolda Pileckiego w Bogatyni;

7. Georgija Dymitrowa (część) na Generała Stefana Roweckiego - Grota w Bogatyni (cała ulica pierwotnie miała być Rtm. Witolda Pileckiego);

8. Karola Świerczewskiego na Stefana Batorego w Bogatyni;

9. Marcelego Nowotki na Św. Jana Pawła II w Bogatyni;

10. Hanki Sawickiej na Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Bogatyni;

11. 22 lipca na Żołnierzy Niezłomnych w Bogatyni;

12. Bojowników o Wolność i Demokrację na Marszałka Józefa Piłsudskiego w Bogatyni (pierwotnie miała być Pionierów Bogatyni);

13. Komuny Paryskiej na Cypriana Kamila Norwida w Bogatyni (Zatonie);

14. Karola Świerczewskiego na Prezydenta Gabriela Narutowicza w Opolnie-Zdroju;

15. Karola Świerczewskiego na Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Sieniawce.

Dla informacji podano, że problem ponoszenia kosztów zmiany dokumentów przez mieszkańców w sytuacji zmiany nazwy ulic kształtuje się następująco:

a) Dowody osobiste - posiadacz dowodu osobistego wydanego według starego wzoru, nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy, a nawet nie ma uprawnienia żądania jego wymiany w przypadku zmiany nazwy ulicy. Nowe dowody nie posiadają już adresu zameldowania, a wszelkie instytucje (np. banki), które potrzebują pozyskać od petenta potwierdzenie zameldowania wymagają aktualnie zaświadczeń wydawanych przez właściwe urzędy.

b) Paszporty - zmiana nazwy ulicy nie wpływa również na konieczność wymiany paszportów, gdyż zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 roku o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 268 z późn. zm.) paszport nie zawiera adresu właściciela.

c) Dowody rejestracyjne i prawa jazdy - wymianę dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy w przypadku zmiany nazwy ulicy regulują ustawa z 20 czerwca 1997 roku prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.), a konkretnie jej art. 79b (w odniesieniu do dowodów rejestracyjnych pojazdów) oraz ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016, poz.627 z późn. zm.) w art. 18a. Zgodnie z wymienionymi przepisami w sytuacji, gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu kierowcy wymagająca wydania nowego dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz prawa jazdy spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może, w drodze uchwały zmniejszyć opłatę lub zwolnić od jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się o wydanie tego dokumentu. Zwolnienie od opłaty bądź też jej pomniejszenie będzie więc wyłącznie kompetencją rady powiatu. Aktualnie Powiat Zgorzelecki nie podjął tego typu uchwały. (...) W chwili obecnej, opłata za wyrobienie nowego dowodu rejestracyjnego wynosi 68,50 zł natomiast prawa jazdy 100,50 zł.

d) tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości - właściciele nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w każdej sytuacji poniosą koszty wykonania nowych tabliczek z numerem porządkowym nieruchomości, które są obowiązani umieścić na nieruchomości w widocznym miejscu, zgodnie z art. 47b ustawy z 17 maja 1989 r Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 roku, Nr 240, poz. 2027 ze zm.).

e) Oprócz kosztów związanych z koniecznością wymiany dowodów rejestracyjnych lub praw jazdy mieszkańcy ulicy mogą ponieść również koszty związane z wyrobieniem zdjęć do prawa jazdy (około 30 zł), zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych szyldów, banerów reklamowych i reklam.

f) Gmina w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów.

g) Jednocześnie Gmina zobowiązana jest zgodnie z art. 47a ustawy z 17 maja 1989 roku prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015, poz. 520 z późn. zm.) do umieszczania i utrzymywania w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy oraz do prowadzenia i aktualizowania ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości. Gmina poniesie wiec koszty wykonania i umieszczania nowych tabliczek informacyjnych oraz wprowadzania niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.

Źródło: BIP Bogatynia

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.