Decyzjami został przyznany dodatek specjalny w wysokości 80% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego na cały rok wybranym pracownikom magistratu - informuje RIO. To tylko jedno z licznych uchybień wymienianych przez kontrolerów, którzy wnioski pokontrolne sformułowali w 16 punktach. Nieprawidłowości wykryto nawet w przedszkolu.

Urząd Miasta i Gminy w Bogatyni, fot. archiwum bogatynia.info.pl

Niedawno opisywaliśmy negatywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu o wykonaniu budżetu za I kwartał tego roku (vide RIO negatywnie o bogatyńskich finansach). RIO jednocześnie dokładniej prześwietliła nasz samorząd w okresie od 3 kwietnia do 18 lipca 2017 r. prowadząc kontrolę kompleksową gospodarki finansowej Gminy Bogatynia. Kontrolerzy "zahaczyli" również o jedno z bogatyńskich przedszkoli. Protokoły opublikowano 31 sierpnia br. na stronie internetowej RIO (Wystąpienia pokontrolne Bogatynia).

Jak możemy przeczytać w protokole "kontrola w Urzędzie Miasta i Gminy Bogatynia poza potwierdzeniem prawidłowości wykonywanych zadań wykazała również następujące nieprawidłowości i uchybienia". 

W zakresie spraw organizacyjnych kontrolerzy wykazali podnoszony wielokrotnie fakt, że Burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia nie zatrudniał audytora jak również nie zlecał podmiotowi zewnętrznemu wykonanie usług w zakresie audytu wewnętrznego.

W zakresie księgowości i sprawozdawczości stwierdzono wykazywanie tzw. „per sald”, co narusza zasady funkcjonowania kont określone w zakładowym planie kont. Ponadto zobowiązania wobec 13 dostawców nie były regulowane w terminie ich zapłaty określonym na fakturze bądź w umowie. Nie wystąpiły jednak przypadki zapłaty odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat. Kontrola wykazała, że na dzień 31 grudnia 2016 r. wobec 12 kontrahentów (na 14 objętych próbą kontrolną) występowały zobowiązania wymagalne w kwocie ponad 760 tys. zł (ponad 440 tys. zł zobowiązania wymagalne wobec SPZOZ w Bogatyni i 319.949,57 zł wobec pozostałych dostawców), które nie zostały wykazane w sprawozdaniu jednostkowym. Ponadto zaciągając zobowiązania w wysokości przekraczającej zaplanowane wydatki na 2016 r. o kwotę ok. 153 tys. zł Burmistrz naruszył zasady gospodarki finansowej. Kontrolerzy wykazali również, że naruszono prawo ochrony środowiska przekazując z opóźnieniem środki na rzecz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej co skutkowało zapłatą dodatkowych odsetek w wysokości ok. 0,5 mln zł.  

Kontrolerzy mieli też uwagi do dochodów budżetowych. Wykazano drobne uchybienia dotyczące zaległości podatkowych i podatku od nieruchomości. 

Długa lista dotyczy kontrolowanych wydatków budżetowych. RIO zarzuca, że decyzjami Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia z 12 stycznia 2016 r. został przyznany dodatek specjalny w wysokości 80% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. pracownikom Urzędu zatrudnionym na stanowiskach zastępca burmistrza (dwóch pracowników) i skarbnik gminy, natomiast decyzjami Burmistrza z 16 stycznia 2017 r. został przyznany dodatek specjalny w wysokości 80% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. pracownikom Urzędu zatrudnionym na stanowiskach zastępca burmistrza (dwóch pracowników), skarbnik gminy i sekretarz gminy. Żadna z powyższych decyzji określająca przyznany dodatek specjalny nie zawierała uzasadnienia wskazującego na okoliczności skutkujące przyznaniem dodatku specjalnego, przede wszystkim nie wyszczególniono obowiązków lub dodatkowych zadań, których powierzenie do wykonania wykraczało poza obligatoryjne obowiązki i zadania na tych stanowiskach (...). 

Kontrolerzy wykazują również, że wartość zamówień publicznych: wykonanie pomieszczeń po byłym dworcu PKS w Bogatyni w kwocie ok. 123 tys. zł (netto) oraz modernizacja obiektu przy ul. Marii C. Skłodowskiej w Bogatyni z przeznaczeniem na świetlicę osiedlową w kwocie ok. 120 tys. zł (netto) oszacowano na podstawie obmiaru robót, zamiast na podstawie kosztorysu inwestorskiego, co stanowiło niedopełnienie obowiązku w sprawie udzielania zamówień publicznych powyżej 30 tys. euro. Pojawiły się także zastrzeżenia do rozliczeń księgowych przebudowy kanalizacji oraz sieci wodociągowej na Osiedlu Piastowskim w Porajowie. Według RIO nawet uzyskane w 2016 r. wpływy z opłat z tytułu wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie ponad 500 tys. zł nie zostały w całości przeznaczone na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, czym naruszono ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Osobny protokół przedstawiono z kontroli gospodarki finansowej Przedszkola Publicznego Nr 4 w Bogatyni. Stwierdzono tam, że udzielono zamówienia publicznego (usługi informatycznej),  bez przeprowadzenia rozpoznania cenowego rynku. Przedszkole zapłaciło przedsiębiorstwu wielobranżowemu z Bogatyni w 2015 i 2016 roku ok. 15 tys. zł. 

"Drobnych" spraw było o wiele więcej. Wnioski pokontrolne sformułowano w 16 punktach (Wystąpienia pokontrolne Bogatynia). Jak informuje RIO za zaistniałe w okresie objętym kontrolą nieprawidłowości i uchybienia odpowiedzialność ponoszą: Burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia (...), Skarbnik Gminy (...) oraz zgodnie z zakresem czynności pracownicy merytoryczni Urzędu.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.