Były już radny Tomasz Tracz w przeddzień swojej rezygnacji złożył interpelację w sprawie wydatkowania środków finansowych z budżetu Bogatyni.
Były radny zadał 5 pytań. Najbardziej obszerne dotyczyło etapu uruchomienia otwartego kąpieliska. Pytał równie o urzędowego koordynatora, koszt promocji gminy, nieletnich i koszt powstania Biura Paszportowego w Bogatyni.
Pełniący funkcję burmistrza Wojciech Dobrołowicz odpowiedział na pytania. Poniżej pełny tekst.
W zakresie punktu 1 (na jakim etapie jest przygotowanie prac nad uruchomieniem basenu i wydaniem pozwoleń - red.):
- W związku z wydanym przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Zgorzelcu Postanowieniem nr 56/2019 z dnia 20.12.2019 r. wstrzymującym prowadzone roboty budowlane i nakładającym na Gminę Bogatynia obowiązek dostarczenia w terminie do dnia 30.06.2021 r. stosownych dokumentów celem doprowadzenia prac budowlanych polegających na „Budowie otwartego basenu miejskiego w Bogatyni” do stanu zgodnego z prawem w dniu 30.07.2020 r. zawarto umowę z pracownią projektową „APA Arches” z siedzibą w Poznaniu na wykonanie inwentaryzacji wykonanych robót i dokumentacji projektowej budowy otwartego basenu miejskiego przy ul. Kąpielowej w Bogatyni. Umowa jest w trakcie realizacji.
- W trakcie prac inwentaryzacyjnych wykonanej inwestycji projektanci stwierdzili, że fragment sieci kanalizacji deszczowej obsługującej obiekt basenu przebiega przez działkę nr 17/2 AM4 obr. II będącej własnością Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zwanym dalej KOWR.
- W dniu 02.10.2020 r. projektant wystąpił w imieniu Gminy Bogatynia do KOWR-u z prośbą o wyrażenie zgody na dysponowanie ww. działką na cele budowlane. W odpowiedzi KOWR wyjaśnił, że jedyną możliwością uzyskania prawa do dysponowania nieruchomością jest nieodpłatne nabycie tej działki przez gminę.
- Projektant w dniu 28.10.2020 r. przedłożył w PINB w Zgorzelcu kompletny projekt budowlany budowy basenu przy ul. Kąpielowej celem jego zatwierdzenia i uzyskania zgody na wznowienie prac budowlanych.
- W dniu 08.12.2020 r. PINB w Zgorzelcu Postanowieniem nr 122/2020 nałożył na Gminę Bogatynia obowiązek uzupełnienia przedłożonej dokumentacji budowy otwartego basenu miejskiego o oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane uzupełnione o wszystkie działki objęte ww. opracowaniem, w tym dz. nr 17/2 AM4 obr. II, przez którą przebiega fragment sieci kanalizacji deszczowej obsługującej obiekt basenu.
- W związku z powyższym niezwłocznie podjęto działania w kierunku nieodpłatnego przekazania ww. działki na rzecz Gminy Bogatynia. W tym celu wykonano następujące czynności: w dniu 18.12.2020 r. został opracowany operat szacunkowy dla przedmiotowej działki, następnie 30.12.2020 r. Rada Miejska w Bogatyni podjęła uchwałę nr L/330/2020 w sprawie nieodpłatnego nabycia przez Gminę Bogatynia ww. nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa. W dniu 08.01.2021 r. Gmina Bogatynia wystąpiła z wnioskiem do KOWR-u o nieodpłatne przekazanie nieruchomości gruntowej położonej na przedmiotowej działce. Obecnie trwa procedowanie w tej sprawie.
- W związku z informacjami pozyskanymi w wyniku prac inwentaryzacyjnych w grudniu 2020 roku zlecono diagnozę i ocenę stanu technicznego pomp basenowych. W styczniu br. otrzymano wyniki diagnozy. Na ich podstawie ogłoszono postępowanie na naprawę pomp. W dniu 10.03.2021 r. wpłynęła jedna oferta na te prace o wartości 63 856,81 zł.
Należy nadmienić, że sprawa uregulowania stanu prawnego przedmiotowej działki i uruchomienia basenu jest dla Gminy Bogatynia sprawą najwyższej wagi i dokładamy wszelkich starań w celu jak najszybszego jej sfinalizowania. Natomiast odnosząc się do zapytania o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie należy mieć na uwadze, że będzie to ostatni etap inwestycji po zakończeniu robót budowlanych, które w założeniu rozpoczną się po uzyskaniu od PINB w Zgorzelcu pozwolenia na wznowienie prac budowlanych.
- W zakresie punktu 2 (obowiązki, kompetencje i wynagrodzenie koordynatora - red.):
Biorąc pod uwagę między innymi wniosek nr 53 zgłoszony na posiedzeniu Komisji ds. Obywatelskich i Rozwoju z dnia 17 września 2020 r. mówiący o rozważeniu powołania pełnomocnika Burmistrza jako koordynatora ds. współpracy, rozliczeń finansowych oraz rozstrzygania kwestii spornych w sprawach mieszkaniowych, od października 2020 r. został zatrudniony koordynator, którego zakres obowiązków obejmuje:
- doradztwo w zakresie spraw związanych z działalnością Gminy Bogatynia;
- współpraca z Sekretarzem Gminy w sprawach bieżących;
- analiza aktualnych spraw w toku i przygotowywanie opinii i analiz;
- koordynowanie rozwiązywania spraw społecznych;
- organizowanie spotkań i przygotowywanie materiałów w zakresie zleconych spraw.
Za wykonanie ww. czynności przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości 9.000,00 zł brutto (słownie złotych brutto: dziewięć tysięcy złotych).
- w zakresie punktu 3 (koszt promocji gminy w styczniu i lutym - red.):
Informuję, iż koszty związane z promocją przedstawiają się następująco:
|
- W zakresie punktu 4 (nieletni skierowani pod kuratelę - red. ):
Skierowanie do ośrodka kuratorskiego nieletniego jest jednym ze środków wychowawczych orzekanych przez Sąd Rejonowy w Zgorzelcu na mocy artykułu art. 6 § 6 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 969 ze zm.) i należy wyłącznie do jego kompetencji. Liczba kierowanych do Ośrodka Kuratorskiego podopiecznych uzależniona jest od decyzji Sądu. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich Prezes sądu okręgowego tworzy i znosi ośrodki w obszarze właściwości sądu okręgowego na wniosek prezesa sądu rejonowego po zasięgnięciu opinii kuratora okręgowego. W związku z powyższym jednostka samorządu terytorialnego nie jest i nie może być organem tworzącym ośrodki kuratorskie a tym samym nie posiada ewidencji podopiecznych kierowanych do ośrodka kuratorskiego w Bogatyni. Aby odpowiedzieć na zadane pytanie, Naczelnik.
Wydziału Infrastruktury Społecznej i Działalności Gospodarczej wystosował pismo z zapytaniem do Sądu Rejonowego w Zgorzelcu z prośbą o podanie liczby podopiecznych skierowanych do nowoutworzonego ośrodka w Bogatyni. Informacja zostanie przekazana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.
- W zakresie punktu 5 (koszt Biura Paszportowego w Bogatyni a - red.):
W Wydziale Spraw Obywatelskich w budżecie Gminy Bogatynia na rok 2021 przeznaczono kwotę w wysokości 87.000,00 zł na zakup i montaż oraz konfigurację urządzeń peryferyjnych, sieciowych do terenowego punktu paszportowego. Należy zaznaczyć, iż dzięki staraniom Pełniącego Funkcję Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia uzyskano od CPD MSWiA w ramach użyczenia część sprzętu komputerowego co pozwoliło na zaoszczędzenie z ww. kwoty ok 17.000,00 zł. Dodatkowo Wydział Administracyjny zakupi wyposażenie do TPP (m.in. meble biurowe, szafa metalowa, fotele oraz drobne wyposażenie) za kwotę w wysokości około 16.000,00 zł. W celu utworzenia TPP w Gminie Bogatynia koniecznym jest jeszcze przeszkolenie pracowników obsługujących biuro. W związku z powyższym będą się oni szkolić w Jeleniej Górze - koszt jednego dojazdu ok. 80,00 - 100,00 zł (transport zorganizowany).