fot. bogatynia.info.plDokładnie 12 lat temu podjęto decyzję o zlikwidowaniu ostatniego pociągu pasażerskiego, który dojeżdżał do Bogatyni.

 

Dokładnie 3 kwietnia 2000 roku podjęto decyzję o zamknięciu linii kolejowej ruchu pasażerskiego na odcinku Bogatynia - Mikułowa. To był koniec sięgającej kilkudziesięciu lat tradycji przewozów pasażerskich. Dziś tory niszczeją, a budynki straszą. Od czasu zamknięcia pojawiały się pomysły czasowego wskrzeszenia ruchu pasażerskiego. Trzy lata temu Bractwo Ziemi Bogatyńskiej przedstawiło koncepcję uruchomienie w okresie od marca do października pociągu turystycznego przejeżdżającego przez strefę przygraniczną trzech państw na terenie historycznej Żytawy. Miała to być tzw. pętla zatońska - rozpoczynająca się i kończąca na przystanku Zatonie (Bogatynia).

Bogatynia nie była jedyną ofiarą cięć kolejowych. W tym samym czasie zlikwidowano 31 odcinków linii dla ruchu pasażerskiego. Kolej normalnotorowa kursowała w Bogatyni od lat 50-tych XX w. W latach 80-tych odprawiany był stąd pociąg bezpośredni do Warszawy Wschodniej. Pociągi kursowały również do Białegostoku.

Odrębną historię pasażerskiej linii kolejowej stanowiła wąskotorówka, której najokazalszą pozostałością jest dworzec kolejowy zajmowany niegdyś przez PKS. Można o tym przeczytać w serwisie bogatynia.it: Saksońska Kolej Wąskotorowa w Reichenau.

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.