Niedaleko Bogatyni znajdują się znane na świecie zasłony Wielkopostne, a witryna osłaniająca większa z nich wpisana jest do Księgi Rekordów Guinnessa. Na uwagę zasługuje również prawie 400 - letnia Konna Procesja Wielkanocna.

To nie jest palma Wielkanocna przed żytawskim ratuszem, ale właśnie w Żytawie jest najbardziej znany zabytek związany z tym świętem, fot. archiwum www.instagram.com/bogatynia_info

Mało znanym w Bogatyni faktem jest, że w naszym otoczeniu znajdują się znane na całym świecie zabytki związane z Wielkanocą (które święta są ważniejsze spór trwa, o "atrakcjach" Bożego Narodzenia pisaliśmy w tekście Bożonarodzeniowe atrakcje regionu). W dodatku odnotowane w Księdze Rekordów Guinnessa. W Żytawie (Zittau) możemy oglądać datowane na XV i XVI wiek Żytawskie Płótna Wielkopostne. Większe z nich - Wielka Zasłona Wielkopostna (niem.Großes Zittauer Fastentuch) - jest eksponowana od 1999 r. w największej witrynie muzealnej świata (znajdującej się w „Księdze Rekordów Guinnessa”) w specjalnie w tym celu stworzonym Muzeum Kościoła p.w. św. Krzyża.

Sukna postne [wikipedia.pl] okrywały od czasów średniowiecza w ciągu 40 dni postu chór lub ołtarze kościołów. Od środy Popielcowej do Wielkiego Tygodnia odmawiano wiernym widoku Najświętszego Sakramentu. Ten zwyczaj liturgiczny, przetrwał w niektórych regionach do dziś (Alpy). Z biegiem czasu przykrycia ołtarza stały się "Bibliami rysunkowymi".

Bogatynianie podczas oglądania płótna - 2013 rok, fot. Janusz Baranowski
Bogatynianie podczas oglądania płótna - 2013 rok, fot. Janusz Baranowski

Żytawska zasłona została ofiarowana kościołowi św. Jana przez kupca Jakoba Gurtlera i była używana do 1672 r. Później popadła w zapomnienie, w każdym razie sądzono, że uległa zniszczeniu w trakcie jednego z wielkich pożarów miasta. W 1840 r. odkryto ją zupełnie przypadkowo za regałem z książkami w ratuszowej bibliotece w Żytawie. Od 1842 do 1876 r. była elementem wystawy Saksońskiego Stowarzyszenia Antycznego w Dreźnie. Po powrocie do Żytawy była sześciokrotnie eksponowana do 1945 r.

W czasie II wojny światowej sukno trafiło do piwnic klasztoru na Oybinie. Tam odkryli je w lipcu 1945 r. radzieccy żołnierze i używali je jako przykrycie łaźni. Częściowo wypłowiałe i podarte powróciło do Żytawy, gdzie było przechowywane w magazynie muzeum aż do 1990 r. W latach 1994-1995 w pracowni Fundacji Abegg w Riggisberg w Szwajcarii poddano je renowacji. Ze znalezionych 17 części sukna stworzono jedną całość.

Płótno lniane ma 8,20 m długości i 6,80 m szerokości. Składa się z 6 pasów zszytych ze sobą jeszcze przed pomalowaniem. Farbami temperowymi stworzono na nim 90 obrazów ze Starego i Nowego Testamentu. Sceny rozpoczynają się stworzeniem świata na pierwszym obrazie, a kończą sądem ostatecznym na ostatnim, 90. Nowy i Stary Testament zostały zilustrowane każdy 45 obrazami. Pierwszy rząd przedstawia historię stworzenia świata aż do grzechu pierworodnego. Przejście ze Starego do Nowego Testamentu znajduje się w 6 rzędzie i przedstawia historię rodziców Marii. Wraz z 3 obrazem w 8 rzędzie – wejściem do Jerozolimy – rozpoczyna się zgodnie z przeznaczeniem sukna przedstawienie historii pasyjnej. Wszystkim obrazom towarzyszy tekst [cały opis pochodzi z wikipedia.pl na licencji na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach].

Tzw. małe płótno sfotografowane na wycieczce w 2013 r., fot. S. Kałka
Tzw. małe płótno sfotografowane na wycieczce w 2013 r., fot. S. Kałka

Drugim płótnem wartym zobaczenia jest tzw. małe żytawskie płótno wielkopostne (z 1573 r.), które przedstawia scenę ukrzyżowania ozdobioną 40 symbolami pasyjnymi. Jak podaje oberlausitz.com do roku 1684 Płótno zasłaniało w kościele św. Jana ołtarz główny. Jedynie wymiary płótna: 4,30 m długości i 3,40 m szerokości pozwalają nazwać je „małym” w porównaniu z Dużym Płótnem (56 m²). Jako jedyna zasłona postna typu Arma Christi w Niemczech i jedna z za- ledwie sześciu egzemplarzy tego typu zachowanych na całym świecie jest ona szczególnie drogocenna. Płótno, również odrestaurowane przez Fundację „Abegg-Stiftung” (Szwajcaria) jest prezentowane od końca 2005 r. w byłym klasztorze franciszkanów.

Wycieczki do Żytawy opisywaliśmy w artykułach: 

Relacja z wycieczki do Zittau - miasta Zasłon Wielkopostnych (foto) oraz Zwiedzanie Zittau cz. II (foto).

We Wostrowcu [niem. Ostritz] co roku od prawie czterech wieków mężczyźni na koniach brali udział w procesji konnej. Tak było i tym razem dokładnie 389 raz. Katoliccy mężczyźni na udekorowanych koniach i sami ubrani w tradycyjne surduty głosili  dobra nowinę: Jezus Chrystus zmartwychwstał! Szeroko na temat tej starej tradycji pisaliśmy w artykule: Budź chwaleny Jězus Chryst! – křižerjo we Wostrowcu (galeria,film). Ciekawostką jest, że do roku 1944 procesja jeźdźców szła z Ostritz przez Bratków i Posadę do klasztoru St. Marienthal.

Tak wyglądała tegoroczna, zeszłoroczna procesja

Artykuł archiwalny, pierwonie opublikowany 17 kwiecień 2017

 

 

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.