Po krótkiej sesji zdjęciowej ruszyliśmy dalej przez las, fot. Bogusia PikulskaW piękny, słoneczny poranek 26 listopada br. o godzinie 10.00 grupa piechurów z BOG-TUR wybrała się na kolejny pieszy rajd tym razem po okolicach Bogatyni

Trasa rajdu wiodła przez Markocice koło byłego „Domu Ludowego” do wieży telekomunikacyjnej. Ten kilkudziesięciometrowy maszt góruje na wysokości 461 m n.p.m.

Przekaźnik zbudowano pod koniec lat 70 XX w. Jest on łatwo rozpoznawalnym punktem odniesienia, pomocnym w spacerach po okolicy.

Po krótkiej sesji zdjęciowej ruszyliśmy dalej przez las gdzie na skrzyżowaniu poszliśmy prosto leśną ścieżką w górę aż dotarliśmy do Granicznego Wierchu (Lysý Vrch) 642 m n.p.m. tzw. Wiatraków . Jest to masywna góra dominująca nad Bogatynią, znajdująca się w Czechach. Jej charakterystycznym elementem są elektrownie wiatrowe. Znajdują się tu także ruiny wiatraka wybudowanego w 1830 r. przez Eduarda Zucklera a zniszczonego przez maszerujących tamtędy pruskich żołnierzy w 1866 r. W 1897 r. wyremontowano ruiny i wybudowano wieżę widokową. Służyła ona do oglądania panoramy Czech, Saksonii i Śląska aż do II wojny światowej, teraz pozostały po niej nagie mury.

Następnym etapem naszej wędrówki były tzw. kamieniołomy znajdujące się w Hermanicach (Czechy). W tym celu zeszliśmy niebieskim szlakiem przez las do Hermanic dalej przez drogę do kamieniołomów. Jest to piękny teren zielony ze ścianami z bloków bazaltowych i małym jeziorkiem po środku.

Nacieszywszy oczy przepięknymi widokami ruszyliśmy dalej wzdłuż słupków granicznych do naszego kamieniołomu w Markocicach. Powstał on na początku lat 60 podczas budowy kombinatu energetycznego, od wielu lat nieczynny. Ostatnio wykorzystywany przez amatorów do wspinaczki skałkowej. Z uwagi na spadające odłamki skalne uważam to za nierozważne.

Górą Kamieniołomów, polną drogą doszliśmy do wzgórza Wachtberg (brak polskiej nazwy) zbudowanego z bazaltowych bloków gdzie przed 1945 r. stał niemiecki pomnik wojenny, obecnie są tam tylko ruiny. Późnym popołudniem wracaliśmy do domów bogatsi o zdobytą wiedzę oraz zadowoleni z mile spędzonego czasu w gronie przyjaciół .