MS Berzdorf tak nazywa się statek, który będzie pływał po przygranicznym jeziorze.
Fot. mat. pras.
Statek został już zwodowany na jeziorze Berzdorf 2 dźwigami - i tutaj nie było problemów.
Kilka 40-tonowych ciężarówek czekało już w porcie z materiałem takim jak zadaszenie salonu na górny pokład, ponieważ harmonogram jest napięty do czasu planowanego chrztu statku i późniejszego dziewiczego rejsu 19.08.23. Stocznia Lux przystąpiła do budowy konstrukcji dachu zaraz po wodowaniu statku. Od czwartku rozpoczną się dalsze prace, takie jak dokończenie projektu wnętrz i wyposażenia.
Pierwotnie MS Berzdorf miał podróżować drogą wodną z Bonn-Mondorf do Drezna. Jednak niski poziom wody w Łabie i napięta sytuacja na budowie autostrady A4 i tunelu Königshainer Berge pokrzyżowały ten plan. Odpowiedzialna za transport stocznia ostatecznie zdecydowała się na drogę wodną do Königs Wusterhausen pod Berlinem. Statek przybył tam 14.07.23 po około 7 dniach podróży.
Specjalista ds. dźwigów i transportu, firma Felbermayr, wyciągnął 80-tonowy statek z wody za pomocą 2 dźwigów i umieścił go na naczepie niskopodwoziowej, która została specjalnie zaprojektowana na długość około 32 m.
Strzał startowy padł punktualnie o godzinie 22:00. Ciężki transport wyruszył w kierunku Berlina, skąd statek został przetransportowany autostradami A2, A10 i A13 obok Berlina przez Cottbus i Roggosen do Bad Muskau.
Wodowanie odbywa się około południa, co jest możliwe tylko dzięki 2 dużym żurawiom samojezdnym, ponieważ szczególnym wyzwaniem jest tutaj wyjątkowo duża masa statku, przekraczająca 80 ton.
Zakończenie prac wewnętrznych trwało do czwartku, 3 sierpnia 2023 r. Ponadto do portu przybyli kafelkarze, posadzkarze, malarze i monterzy, którzy do 11.08 wykonują tam ostatnie prace. W tym samym czasie stocznia prowadzi prace na górnym pokładzie. Ponieważ cały salon został rozebrany do transportu, trzeba go spawać i ponownie montować.
Pierwsze jazdy próbne, także po to, aby już bardzo doświadczeni kapitanowie mogli zapoznać się ze statkiem, odbędą się od 12 sierpnia 2023 roku.
Jest dwóch miejscowych kapitanów Christian Bartsch (mieszkaniec Oybin) i Edward Pawelec (Zgorzelec) jako polsko-niemiecka drużyna do żeglugi na jeziorze Berzdorf. Z ponad 30-letnim doświadczeniem na największych kontenerowcach na świecie, Christian Bartsch jest najbardziej doświadczonym kapitanem. Ale Edward Pawelec przekonuje również swoim ponad 20-letnim doświadczeniem na statkach towarowych na Wezerze i Renie. Obaj z niecierpliwością czekają na nadchodzący czas na MS Berzdorf i są do dyspozycji gości w razie pytań.
Informacje o statku
Nazwa: MS Berzdorf
Długość: 32m
Szerokość: 6,10 m
Waga: 80 ton
Wysokość transportowa: 4,40 m (ze zdemontowanym górnym pokładem/salonem)
Pojemność: 200 osób
Rodzaj napędu: W pełni elektryczny z zasilaniem bateryjnym - bezgłośny i bezemisyjny
Pojemność baterii: ok. 1000 kWh → 2 dni pracy na baterii przy regularnym użytkowaniu
Rok budowy: 1969
Całkowite odnowienie: 2023 r
Stara nazwa: MS Hennesee
Poprzednia lokalizacja: Hennesee (NRW/Sauerland)
Stocznia: stocznia Lux / Mondorf
Remont stoczni: stocznia Lux / Mondorf
Cecha szczególna: Buglander - statek może wjechać na brzeg i zabierać/wysadzać gości bez pomostu