Kolejowa Komunikacja Autobusowa to usługa przewozowa realizowana autobusami do czasu rewitalizacji linii kolejowej. Usługa ta daje możliwość skorzystania z przejazdów pociągami i autobusami Kolei Dolnośląskich na jednym bilecie do tych miejscowości, w których nie ma jeszcze połączeń kolejowych ze względu na zły stan techniczny infrastruktury - możemy przeczytać w komunikacie. W Bogatyni jest szansa na taką usługę, ale trzeba znaleźć pieniądze w budżecie.
Tak mógłby wyglądać rozkład, fot. materiały prezentacji UMWD
W minionym tygodniu w bogatyńskim magistracie odbyło się spotkanie w tej sprawie (vide Będzie autobus do Zgorzelca? Spotkanie w sprawie Kolejowej Komunikacji Autobusowej). Na spotkanie oprócz burmistrza stawiło się 3 radnych. Wniosek zainicjowany przez Dominika Zawadę podpisało 18.
Co oznacza takie rozwiązanie? Opisują to Koleje Dolnośląskie na swojej stronie internetowej na przykładzie Stronia Śląskiego: Wsiadając do pociągu na Dworcu Głównym we Wrocławiu, możesz nabyć bilet kolejowy do dowolnej miejscowości, która znajduje się na trasie do Stronia Śląskiego, po czym na stacji Kłodzko Miasto przesiąść się do autobusu Kolei Dolnośląskich. Pamiętaj, wystarczy tylko ten jeden bilet, abyś mógł komfortowo podróżować po zakątkach Dolnego Śląska. Podobnie będzie w drodze powrotnej. Dostosowaliśmy rozkład jazdy autobusów do aktualnych rozkładów kolejowych, w taki sposób, abyś mógł bezpiecznie i bez długiego oczekiwania na przesiadki, podróżować po Dolnym Śląsku. Wszystkie autobusy Kolei Dolnośląskich są objęte takimi samymi ofertami i promocjami, jak nasze połączenia kolejowe, dotyczy to m. in. ofert: Weekend z KD czy bilety zintegrowane. Honorowane są także wszystkie ulgi ustawowe.
Kolejowa Komunikacja Autobusowa w Bogatyni miałaby być powiązana z pociągami w kierunku Wrocławia na stacji Zgorzelec i/lub Zgorzelec Miasto (minimalny czas na przesiadkę: 6-10 minut). Założono możliwość uruchomienia przystanków odpowiadających istniejącym niegdyś przystankom kolejowym w adekwatnej liczbie. Istnieje również konieczność rozważenia obsługi Sulikowa. Planowany czas przejazdu to 49-53 minuty bez wjazdu wobec 64-68 minut z obsługą z wjazdem do Sulikowa. Interwał kursowania założono co 1 godzinę w dni robocze, co 2 godziny w dni wolne. Koszt takiego rozwiązania to między 1,6 - 2,5 mln zł rocznie w zależności od wariantów. Gmina Bogatynia miałaby pokryć 50% kosztów.
- Pomysł jest wart uwagi lecz jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Szacowany koszt jaki gmina musiałaby ponosić w przypadku realizacji tego zadania to ponad 826 tys. rocznie. Wspólnie stwierdziliśmy, że należy teraz na spokojnie przenalizować omawiany materiał pod kątem możliwości finansowych i potrzeb mieszkańców - skomentował radny Dominik Zawada, inicjator pomysłu w Bogatyni.
Ile mogłaby kosztować podróż z Bogatyni do Zgorzelca z pominięciem dalszej jazdy pociągiem? Biorąc pod uwagę wspomniany przykład Stronia Śląskiego, do którego bilet z oddalonego ok 30 km Kłodzka kosztuje 12,10 zł.
Przypomnijmy, że rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia już jest przygotowywana (vide Program Kolej Plus, 24 mln zł z kasy Bogatyni). W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Włączenie Bogatyni w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pozwoli na utworzenie połączeń m. in. z Bolesławcem, Legnicą i Wrocławiem.
Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.