Rzecz o MZGK, czyli o tym jak ludzie płacą, a raczej nie płacą za mieszkania i ilu decyduje się odpracowywać długi oraz jak sprzątać lokal po zmarłych...

Funkcję Dyrektora Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Bogatyni do dnia 1 sierpnia 2023 r. pełnił Patryk Stefaniak, natomiast od 1 sierpnia 2023 r. funkcję sprawuje Magdalena Witczak.

Rok 2023 Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej zamknął wynikiem dodatnim w kwocie 797 459,37 zł (2022 r. +166.317,43 zł), co pomniejszyło stratę z lat ubiegłych i obecnie wynosi - 566 194,08 zł. Zakład w 2023 roku zatrudniał 87 pracowników, w tym 39 to pracownicy umysłowi.

Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej na koniec roku 2023 administrował 1353 lokalami mieszkalnymi, 22 lokalami użytkowymi, 27 pomieszczeniami gospodarczymi oraz 99 garażami o łącznej powierzchni: 99 771,31 m2, w tym:

  • lokale - 57 360,52 m2
  • wolne lokale - 3 067,62 m2
  • pustostany do remontu (zły stan) 4 784,79 m2
  • lokale użytkowe - 691,77 m2
  • lokale użytkowe pustostany -1 728,39 m2
  • lokale użytkowe do remontu (zły stan) -1 646,18 m2
  • pomieszczenia gospodarcze - 618,09 m2
  • pomieszczenia gospodarcze pustostany, w tym do remontu - 353,15 m2
  • garaże -1453,03 m2
  • garaże pustostany, w tym do remontu -827,26 m2
  • części wspólne w budynkach komunalnych stanowiących 100 % własności Gminy 27 240,51 m2.

W roku 2023 MZGK osiągnął przychody o wartości 18.285.825,81 zł (rok 2022 - 15.989.484,29 zł). Znaczną część przychodów, podobnie jak w latach ubiegłych stanowią naliczenia czynszu w kwocie 2.674.838,79 zł (rok 2022 - 2.312.138,03 zł) oraz naliczenia z tytułu mediów w kwocie 5.545.981,34 zł (rok 2022 - 4.007.754,16 zł). Wzrost przychodu z tytułu mediów, niestety ma negatywny wpływ na należności, co przedstawione zostanie w dziale II - „Należności, zobowiązania oraz windykacja", ponieważ zadłużenie lokatorów wobec MZGK wzrosło z 39,06 % do 41,15 %, a każda podwyżka skutkuje zwiększaniem się zadłużenia lokatorów. Pozostała sprzedaż usług wynosi 3.720.711,39 zł, w tym m.in. z dochodów z cmentarzy komunalnych 694.982,86 zł, z eksploatacji i konserwacji oświetlenia ulicznego 553.366,15 zł, z utrzymania oznakowania poziomego i pionowego ulic 151.607,25 zł, z bieżącej naprawy i konserwacji słupów ogłoszeniowych oraz plakatowania 38.411,90 zł, a także 2.282.343,23 zł z tytułu wykonanych przez nasz Zakład usług remontowych. Szerzej omówiony temat zostanie w dziale IV. Przychody z tytułu targowiska miejskiego w Bogatyni (oddane do użytku w miesiącu październiku 2023 r.; stawka brutto za 1 m2 użytkowania powierzchni pawilonów handlowych w wysokości 34,00 zł) wyniosły 74.615,47 zł, w tym z tytułu inkaso 21.803,45 zł, które zgodnie z Uchwałą Nr CXII/707/23 Rady Miejskiej w Bogatyni z dnia 5 lipca 2023 r. stanowi 95 % pobranych kwot. Koszty poniesione na to zadanie po odjęciu amortyzacji wyniosły 53.709,13 zł. Dochody z tytułu dotacji przedmiotowej wyniosły w roku 2023 5.528.762,14 zł (rok 2022 - 5.459.836,88 zł).

Zakład nadal boryka się z problemami wysokich należności z tytułu opłat czynszowych, jak również za dostawę mediów do lokali komunalnych. Na dzień 31 grudnia 2023 roku należności wyniosły - 7.645.559,32 zł (rok 2022: 5.854.776,63 zł; rok 2021: 4.753.555,72 zł), stanowi to wzrost o kwotę 1.790.782,69 zł w stosunku do roku 2022. Należności wymagalne kształtowały się na poziomie 5.278.384,01 zł (rok 2022 4.107.159,37 zł; rok 2021 - 3.331.733,94 zł).

Należności z tytułu czynszu oraz mediów wyniosły 6.849.363,55 zł (2022 - 5.309.495,69 zł) i wzrosły o 1.539.867,86 zł. Wzrost ten spowodowany jest przede wszystkim podwyższeniem opłat przez spółki oraz firmy dostarczające media, a także wzrostem cen towarów i usług w roku 2023 w stosunku do roku poprzedniego.

Na dzień 31.12.2023 r. zobowiązania lokatorów wobec MZGK wynoszą 6.849.363,55 zł (rok 2022 - 5.309.495,69 zł).

Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej posiada 1 000 aktywnych spraw toczących się przed sądem, komornikiem oraz przekazanych do Kancelarii Radcy Prawnego na łączną kwotę

4.242,951,58      zł (windykacja zasądzona 3.268.885,32 zł - 47,72 % oraz sprawy skierowane do radców prawnych, w których nie został jeszcze wydany nakaz/wyrok 210 spraw w kwocie 974.066,26 zł), w tym bezskuteczna egzekucja komornicza - 280 spraw.

W roku 2023 ponownie skierowano 38 spraw do komornika, z uwagi na wcześniejsze postanowienia komornika o bezskutecznej egzekucji. Takie działania mają na celu niedopuszczenia do przedawnienia roszczenia. W 2023 roku do Radców Prawnych skierowano 206 spraw na ogólną kwotę 1.045.876,78 zł (w 2022 r.-184 spraw na ogólną kwotę 727.671,07 zł; w 2021 - 163 sprawy na kwotę 495.379,86 zł, w tym 36 spraw dotyczących odpadów na kwotę 31.013,20 zł; w roku 2020 -147 spraw na kwotę 425.864,30 zł) oraz 13 spraw o eksmisję w przypadkach notorycznego uchylania się od dokonywania opłat.

Zasądzone należności niejednokrotnie dochodzone są przez wiele lat, więc figurują jako zadłużenie, czekając na ewentualną poprawę statusu majątkowego lokatorów. Dodatkowo co miesiąc wysyłane są wezwania do zapłaty. Zakład wysyła również pisma z zamiarem wypowiedzenia umów najmu, aby ostatecznie przypomnieć o zadłużeniu. Dłużnicy informowani są o możliwości rozłożenia zaległości na dogodne raty (maksymalna ilość rat - 24, zgodnie z Uchwałą Nr LXXXII1/532/2022 Rady Miejskiej w Bogatyni z dnia 30 maja 2022 roku), jak również o ułatwieniu dłużnikom, będącym w trudnej sytuacji materialnej lub 

życiowej regulowania zaległości w formie świadczenia rzeczowego tzw. odpracowanie zadłużenia przez dłużnika, bądź też członka rodziny. W roku 2023                     6  osób    odpracowało

czynsz i media w kwocie 23.455,00 zł (w roku 2022 - 9 osób w kwocie 28.896,00 zł; w roku 2021 - 7 osób na kwotę 13.491,96 zł; w roku 2020 - 2 osoby na kwotę 4.096,00 zł, w roku 2019 - 6.846,00 zł 8 osób, zaś w roku 2018 - 41.641,16 zł odpracowało 18 osób). Wartym nadmienienia jest fakt, iż ta forma ulgi dla lokatora (odpracowanie) jest kosztem dla naszego Zakładu. Lokator odpracowuje nie tylko czynsz, ale także media. W związku z tym MZGK musi zapłacić za media do dostawców (np. PEC S.A., BWiO S.A.) ze środków finansowych pozyskanych z innych źródeł np. z tytułu przeprowadzonych remontów wykonanych na rynku zewnętrznym. Kolejnym sporym obciążeniem dla naszego Zakładu jest obowiązek uprzątnięcia lokali po zmarłych lokatorach bądź porzuconych lokalach przez najemców. Generuje to koszty za utylizację nieczystości, nie wspominając już o kosztach obsługi i dezynfekcji sięgające jednorazowo nawet do 3.000,00 zł. Jednocześnie informujemy, że od roku 2020 zwiększyły się koszty opłat komorniczych z uwagi na fakt, iż dłużnicy nie odbierają nakazów zapłaty oraz pozwów przesyłanych przez sąd dłużnikowi, wobec czego sąd zobowiązuje powoda, tj. MZGK do dostarczenia nakazu przez komornika, co generuje dodatkowe koszty Zakładu.

Źródło: Dane pochodzą z Raportu o Stanie Gminy 

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.