W listopadzie przedstawicielom miasta i społeczeństwu przedstawiono propozycję nowego stylu wizualnego miasta, która wyłoniła się z konkursu projektowego.

Konkurs zorganizowany został przez miasto Frýdlant we współpracy z organizacją Czechdesign. Zwycięska propozycja pochodzi ze studia Gradual (Markéta Steinert, Adam Uchytil, Martin Egrt, Kristýna Marková) i łączy w sobie nawiązanie historyczne z nowoczesną prezentacją graficzną.

Nowe logo Frýdlantu zawiera trzy stylizowane litery „F”, które nawiązują do różnych okresów historycznych miasta. Identyfikacja wizualna współpracuje także z nazwą miasta w trzech językach (Friedland po niemiecku, Frydlant po polsku i Frýdlant po czesku), odzwierciedlając tym samym położenie miasta w trzech krajach. Kolorystyka identyfikacji wizualnej oparta jest na herbie miasta oraz na czterech głównych kolorach: zielonym, niebieskim, kremowym i ceglastym. Kolory te reprezentują rzekę Smědę (Witkę), architekturę miejską i otaczającą przyrodę.

"Logo jest dostosowane nie tylko do obywateli Czech, ale także do mieszkańców krajów sąsiednich, co wzmacnia jego międzynarodową zrozumiałość. Wierzymy, że nowy styl wizualny przyczyni się do wzmocnienia lokalnej dumy” – komentuje Markéta Steinert ze studia Gradual.

Nowa identyfikacja wizualna została wybrana na podstawie zaproszonego jednoetapowego konkursu zorganizowanego przez miasto Frýdlant we współpracy z profesjonalną organizacją Czechdesign. Oprócz zwycięskiego studia Gradual do udziału w konkursie poproszono także Lomeno, Matouš Design i projektanta Ondřeja Zámiša. Zwycięzców konkursu wybierało jury składające się z niezależnych ekspertów (Michal Strnad, Olga Hesounová, Michaela Holubec Birtusová) oraz przedstawicieli miasta.

"Jury konkursu doceniło koncepcję pracowni Gradual za szacunek dla historii i twórcze ujęcie ważnych kamieni milowych miasta. Propozycję uznano za ponadczasową i przydatną do zastosowania” – mówi kierownik konkursu Zuzana Machová z organizacji Czechdesign.

20 listopada 2024 r. na posiedzeniu rady omówiono wynik konkursu, w tym projekt umowy. Po tej dyskusji przedstawiona koncepcja zostanie sfinalizowana, a wraz z nią przygotowany zostanie podręcznik jej stosowania. Frýdlant założy nowe ubranie dopiero mniej więcej w połowie 2025 roku.

"Jestem bardzo szczęśliwy, że udało nam się zrobić znaczący krok w dążeniu do ujednolicenia komunikacji wizualnej. Ale wielka zmiana nastąpi dopiero wtedy, gdy nowy styl wizualny zostanie zapisany na stronie internetowej miasta, plakatach i pamiątkach. Od tego chcemy rozpocząć transformację” – mówi burmistrz miasta Dan Ramzer.

Źródło: Miasto Frydlant

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.