Najpóźniej w maju 2025 roku osiągnięty zostanie kolejny przełom w budowie nowej drogi B178, która ma połączyć Żytawę (Zittau) z autostradą A4. Sześciokilometrowy zostać oddany do użytku w maju - informują media regionalne.

Budowa przy samej granicy, fot. archiwum bogatynia.info.pl

Według niemieckich mediów wszystko idzie zgodnie z planem,  poza drobnymi komplikacjami brzy otwarciu pólnocnej obwodnicy Zytawy, gdzie nastąpiło kilkutygodniowe opóźnienie z powodu zle utozonej warstwy podbudowy.

Jeśli pogoda pozwoli, prace będą prowadzone także zimą, co może skrócić prace o dwa miesiące. Konieczne jest wybudowanie zbiornika retencyjnego na wodę deszczową za wylotem w Oderwitz. 

Nowa trzypasmowa konstrukcja B 178 stworzy sprawne połączenie komunikacyjne z Trójstyku (D/PL/CZ) przez obszar gospodarczy Górnych Łużyc do autostrady A4.

Droga planowana jest już od około 30 lat, odkąd zaczęto mówić o połączeniu i dyskutowano różnych trasach. W jednym z pomysłów miała biec B178 wzdłuż Nysy do Hartau i stamtąd przez Czechy. 

Pierwotnie pod koniec 2024 roku miał zostać otwarty dla ruchu ten około sześciokilometrowy odcinek. Trzypasmowa droga federalna sześcioma mostami, będzie kosztowała 40 mln euro. Po uruchomieniu placu budowy w maju, jako pierwszy został zbudowany „stary/nowy węzeł B178” między Eckartsberg i Oberseifersdorf. Ostatni dotychczas odcinek, obwodnica Herrnhut, został ukończony dobre osiem lat temu. Wcześniej oddano mały odcinek drogi od B99 w Zittau do Nysebrücke. Równolegle Polacy i Czesi zakończyli prace nad rozbudową B178 na swoim terenie.

Niemiecka droga krajowa B178 ma na celu polepszenie połączenia regionu z europejską siecią autostradową. W tym celu zaplanowano przedłużenie biegu drogi na północ od Löbau do autostrady A4, wykonanie obwodnic miejscowości oraz połączenie drogi z polskimi i czeskimi drogami w okolicy Żytawy. Pomysł powstał 18 lat. Jakie mamy z niej korzyści? Połączenie sieci drogowych Niemiec i Czech przebiega na odcinku ok. 3 km przez terytorium Polski. Finansowanie tego odcinka na mocy trójstronnego porozumienia z dnia 5 kwietnia 2004 pokryły wspólnie rządy Niemiec i Czech. 

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.