PKP Polskie Linie Kolejowe powierzyły spółce Dolkom z Wrocławia zadanie rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 346, przebiegającej między granicą państwową w rejonie Liberca (Czechy) a granicą w pobliżu Zittau (Niemcy). Kontrakt dotyczy odcinka o długości 2,625 km, od kilometra 21,769 do 24,528.
Jedzie przez Porajów, ale wolno, fot. bogatynia.info.pl
Postępowanie przetargowe, prowadzone w trybie zapytania ofertowego, wyłoniło firmę - dolnośląski Dolkom - spośród sześciu oferentów. Spółka będzie odpowiedzialna zarówno za opracowanie dokumentacji projektowej, jak i powykonawczej. Linie obsługuje czeski przewoźnik na trasie Liberec - Drezno przez Żytawę.
Kluczowe prace budowlane obejmą wymianę podkładów drewnianych na betonowe lub nowe drewniane, wymianę istniejącej podsypki tłuczniowej oraz mechaniczne podbicie i oprofilowanie toru. Projekt zakłada również modernizację przejazdów kolejowo-drogowych. Dodatkowo, w ramach prac okołotorowych, zlikwidowane zostaną nielegalne przejścia przez tory oraz zabezpieczone skarpy przed osuwaniem się tłucznia.
Celem inwestycji jest znacząca poprawa parametrów technicznych linii. Po zakończeniu modernizacji prędkość pociągów na tym odcinku wzrośnie do 120 km/h, a dopuszczalny nacisk osiowy zostanie zwiększony do 221 kN.
Wszystkie prace mają zostać zrealizowane do 15 października 2025 roku. Linia kolejowa nr 346 to istotna lokalnie, jednotorowa i niezelektryfikowana trasa łącząca Czechy i Niemcy przez terytorium Polski.
Po naprawie oczekiwać będzie temat obiecanego przystanku w Porajowie. Oczekiwać na realizację, a nie kolejną obietnicę.