Na moście znajdują się trzy pasy ruchu drogowego: dwa do Polski i jeden do Niemiec, fot. UMWDMost graniczny na Nysie Łużyckiej otwarty! Łącząca niemieckie Zittau i polską Sieniawkę przeprawa ma ponad 180 m długości, 18,5 m szerokości, a koszt jej budowy wynosi prawie 25 mln zł. W sobotę przejechały nią pierwsze auta. W uroczystym otwarciu mostu wzięli udział m.in. marszałek Rafał Jurkowlaniec, Grzegorz Schetyna Przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu RP, Stanislaw Tillich Premier Wolnego Państwa Saksonia oraz Michael Odenwald Sekretarza Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast


Na moście znajdują się trzy pasy ruchu drogowego: dwa do Polski i jeden do Niemiec oraz chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa o łącznej szerokości 2,5 metra. Całkowity ciężar konstrukcji to niemal 940 ton, głównie wysokogatunkowej stali. Most ma międzynarodowy charakter nie tylko ze względu na swoje położenie. Ciekawostką jest fakt, że beton na budowę przeprawy dostarczany był z Niemiec, a tymczasowy most na Nysie przyjechał do Sieniawki z Czech. Nowy most na Nysie Łużyckiej nie tylko usprawni ruch w rejonie trzech granic, ale także przyczyni się do rozwoju gospodarczego i turystycznego okolicy.

Prace przy budowie mostu rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Obiekt powstał dzięki współpracy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei oraz Krajowego Urzędu Budowy Dróg i Transportu w Bautzen. Zanim powstał most, wybudowano drogi dojazdowe do niego wraz z rondem, wiaduktami i mostami na potoku Biedrzychówka. Całe połączenie transgraniczne Hradek-Zittau kosztowało ponad 75 mln zł. Inwestycja finansowana jest przez Rząd Republiki Czeskiej (2,5 mln EUR) i Rząd Republiki Federalnej Niemiec  (ok. 13 mln EUR).

Historia budowy przeprawy sięga aż do 2000r., kiedy to we Frankfurcie nad Odrą została podpisana umowa między Polską i Niemcami o budowie i utrzymaniu mostów położonych na granicy obu państw. Cztery lata później, w kwietniu 2004r. Polska, Niemcy i Czechy podpisały porozumienie dotyczące budowy połączenia drogowego między Bogatynią, Hradek nad Nisou i Zittau. Właściwa umowa o budowie mostu pomiędzy Województwem Dolnośląski i Wolnym Krajem Związkowym Saksonia została zawarta 19.07.2011r.

Źródło, foto UMWD:

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.