W dniach 23-24 marca br. w Gdańsku odbył się 22. Ogólnopolski Finał Odysei Umysłu. Dzięki zwycięstwu w eliminacjach regionalnych we Wrocławiu, bogatynianie reprezentujący Instytut Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego znaleźli się w gronie 118 najlepszych drużyn z całej Polski
Drużyna wystąpiła w składzie: Patrycja Tokarczyk, Łukasz Ziaja, Michał Panacheda, Michał Nowosad, Mateusz Wyzga, Adam Olejniczak, trenowana przez Patrycję Goc oraz Stanisława Kamykowskiego. Po pierwszym etapie konkursu nasz zespół uszczuplił się o jednego zawodnika – Michała Onyszko.
Nasza drużyna w problemie długoterminowym realizowała wybrany przez siebie temat „E-mailowe impresje”. Problem długoterminowy polegał na stworzeniu przedstawienia teatralnego na wybrane przez nas zagadnienie, z narzuconymi odgórnie wytycznymi związanymi z punktacją. Ze względu na brak jednego zawodnika podczas finału w Gdańsku oraz po rozmowach i analizach postanowiliśmy zmienić całe przedstawienie. Oznaczało to, iż po eliminacjach we Wrocławiu mieliśmy tylko miesiąc na stworzenie nowego scenariusza, konstrukcji, dekoracji, rekwizytów itp.
Było ciężko, poświęciliśmy cały swój wolny czas, a niektórzy nawet czas przeznaczony na studiowanie, aby zdążyć. Udało się!
W Gdańsku zaprezentowaliśmy przedstawienie w którym dziewczynka-nadawca zasypia i zaczyna śnić. Serwer, który przesyła e-maile symbolizował ludzki organizm odbierający bodźce i przesyłający je za pomocą neuronów do odpowiednich płatów w mózgu. W pierwszej części snu dziewczynka miała projekcje dotyczące oddziaływania na wzrok. Jej wiadomość została jednak przefiltrowana przez spam i trafiła do osoby niewidomej, gdyż była napisana alfabetem Braila. Choć pierwotnie wiadomość kierowana była do płatu mózgowego odpowiedzialnego za wzrok, dotarła w inne miejsce. Zmysł dotyku umożliwił jej odczytanie.
Drugi przesyłany e-mail posiadał załącznik, którym była buteleczka z muszelkami wykonanymi z parafiny. Dziewczynka śniła o wakacjach, co oddziaływało na płat mózgowy odpowiedzialny za węch, stanowiący drugi świat do którego kierowana była wiadomość w trakcie snu. Przywołane zostały wspomnienia związane z zapachami znad morza.
Trzeci e-mail to piórko, które zostało wykonane z drutu i cyny. Najpierw ulatuje z poduszki do trzeciego świata, w którym pisana była tym piórkiem historia walki Anioła z Diabłem. Dzieje się to w płacie mózgu odpowiedzialnym za dotyk. Diabełek podczas rozmowy z Aniołkiem kusił go do wzniesienia się nad ziemię – własnymi skrzydłami. Aniołek przystał na propozycję Diabełka, uniósł się i leciał o własnych skrzydłach ku słońcu niczym Ikar. Podobnie jak w mitycznym locie, w rzeczywistości było to niewykonalne. Aniołek zaczął spadać w dół, a sen przerodził się w koszmar. Piórko ze skrzydeł Aniołka powraca do namacalnej rzeczywistości w pokoju dziewczynki. Ojciec budzi nim swoją córkę z sennego koszmaru.
Na realizację swojego „projektu” mieliśmy limit wydatków na poziomie 450 zł i tylko 8 minut na przedstawienie swojej prezentacji.
Zajęliśmy 3. miejsce, które nie gwarantuje przepustki na dalszy etap konkursu, czyli Finał Światowy bądź Europejski. Jednak jesteśmy z siebie dumni i zadowoleni. Uważamy, że godnie reprezentowaliśmy Bogatynię oraz Instytut Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Nasze przedstawienie problemu długoterminowego było na wysokim poziomie, a problem spontaniczny wyszedł nam znacznie lepiej, aniżeli na próbach.
Wszystko to sprawiło, iż nie poddajemy się i planujemy za rok próbować kolejny raz walczyć w Odysei Umysłu, bo tam każdy jest zwycięzcą. Dlatego, śledźcie nadal naszego facebook’owego fanpage’a www.facebook.pl/OdyseuszeBezNazwy. W miarę naszych możliwości czasowych pojawi się tam filmik z naszego występu z finału w Gdańsku oraz inne filmy video, zdjęcia oraz relacje.
Chcielibyśmy z całego serca podziękować osobom i instytucjom, które przyczyniły się do wsparcia finansowego, materiałowego oraz mentalnego naszej drużyny w całym przedsięwzięciu jakim był udział w konkursie Odyseja Umysłu, a w szczególności:
- Urząd Miasta i Gminy w Bogatyni
- Politechnika Wrocławska
- Uniwersytet Wrocławski
- Agencja MC studio ReklAmowe z Sulechowa www.koszulki.zgora.pl,
- a przede wszystkim dziękujemy naszym wspaniałym trenerom Patrycji Goc i Stanisławowi Kamykowskiemu za poświęcony czas, włożoną pracę i cierpliwość oraz rodzicom, których wsparcie jest nieocenione.
Dziękujemy.
* * *
Celem Odysei Umysłu jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Odyseja uczy kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów.
Dlaczego podjęliście się występu w konkursie Odyseja Umysłu?
Pomysł zrodził się w lutym 2012 roku, gdy część z nas na etapie regionalnym we Wrocławiu była kibicami, inni zakosztowali pracy jako sędziowie i szeryfowie. Od razu poczuliśmy i przesiąkliśmy tą pozytywną energią jaka wytworzyła się podczas konkursu. Wniebowzięci atmosferą postanowiliśmy udać się jako kibice do Gdańska na etap ogólnopolski. Tak zaczęła się nasz przygoda z Odyseją.
Regularne spotkania pozwoliły nam i znajomym spotykać się, konstruktywnie spędzać czas, rozwijać się twórczo. Od listopada 2012 dołączyli do nas trenerzy, którzy usystematyzowali i skonkretyzowali nasze przygotowania do konkursu.
Występ w Odysei Umysłu traktujemy jako zabawę, która pozwala nam się rozwinąć. Jest to pewna odskocznia od codzienności i doskonały pretekst do spotkań grupy przyjaciół.