Droga transgraniczna do Hradka, fot. bogatynia.info.pl
Dziś w Sali Kolumnowej Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego podpisano porozumienie. Most w Sieniawce będzie. Jego koszt szacowany jest na 30 mln zł a czas budowy to dwa lata

Jak poinformował naszą redakcję Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego most będzie wybudowany w ramach budowy połączenia drogowego w Euroregionie Nysa. Zadanie zostało to podzielone na trzy etapy.

I Etap - obejmuje budowę 3-kilometrowego odcinka drogi od ronda w okolicy Sieniawki do ronda w okolicy Kopaczowa. W ramach tego etapu powstanie również rondo i trzy mosty. Prace na tym odcinku zostały zakończone w czerwcu tego roku i obecnie trwa odbiór inwestycji.

II Etap - obejmuje budowę drogi od ronda w Kopaczowie do granicy czeskiej oraz budowę wiaduktu nad drogą gminną w Kopaczowie i potrwa do koniec listopada 2011 roku.

III Etap - obejmuje budowę i utrzymanie mostu granicznego na Nysie Łużyckiej w ciągu niemieckiej federalnej drogi B 178 i polskiej drogi wojewódzkiej nr 354. Będzie on miał około 183 metrów długości.

Obie strony podzielą się proporcjonalnie kosztami budowy mostu. Przewidywane udziały w kosztach wynoszą dla Republiki Federalnej Niemiec, reprezentowanej przez Wolny Kraj Związkowy Saksonia 8,12 mln EUR, a dla Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentowanej przez Województwo Dolnośląskie 6,37 mln EUR.

Budowa mostu będzie realizowana przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu (DSDiK). Natomiast Wolny Kraj Związkowy Saksonia będzie zwracać województwu dolnośląskiemu przypisaną mu część kosztów, stosownie do postępu robót. Po wybudowaniu mostu jego utrzymaniem będzie się zajmowała DSDiK.

21 czerwca tego roku DSDiK rozpoczęła procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy budowy mostu do Zittau. Termin składania ofert upływa 3 sierpnia. Zakłada się, że budowa mostu zakończy się w ciągu 2 lat od daty podpisania umowy z wykonawcą, a szacunkowy jej koszt wyniesie ponad 30 mln zł.

Inicjatywa rozpoczęcia budowy połączenia drogowego w Euroregionie Nysa powstała w momencie podpisania we Frankfurcie nad Odrą w dniu 21 listopada 2000 r. umowy między Polską i Niemcami „o budowie i utrzymaniu” mostów położonych na granicy obu państw. Cztery lata później, w kwietniu 2004 roku Polska, Niemcy i Czechy podpisały porozumienie o budowie połączenia drogowego między miastami Bogatynia, Hradek nad Nisou i Zittau.

Na mocy porozumienia strony umówiły się, iż przedsięwzięcie zostanie sfinansowane z budżetu Republiki Czeskiej oraz z budżetu Republiki Federalnej Niemiec. Obie strony zgodnie z umową zadeklarowały przekazać na ten cel łączną kwotę w wysokości 15 500 000,00 EUR , z czego 14 500 000,00 EUR zostało przekazane Polsce.

Do zadań województwa dolnośląskiego, reprezentowanego przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu, należało zaprojektowanie i wybudowanie i utrzymanie mostu granicznego przez rzekę Nysę Łużycką (zgodnie z postanowieniami Umowy Rządowej z 21.11.2000 r. o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych).

Źródło: UMWD

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.