Bogatynia znalazła się wśród 18 samorządów, które otrzymały w ramach powyższych kwot, dotacje na łączną kwotę około 200 mln zł. Program nazywa się "3x200"
Tomasz Siemoniak sekretarz stanu w MSWiA przedstawił 14 kwietnia br. sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych informację o pomocy finansowej udzielanej poszkodowanym osobom w ubiegłorocznych powodziach.
Gminy, powiaty i samorządy województw poszkodowane przez ubiegłoroczne powodzie otrzymały jeszcze w 2010 r. dotacje w wysokości łącznie ponad 686 mln zł. Pomoc dla samorządów jest kontynuowana również w tym roku. W ramach tegorocznego budżetu dla poszkodowanych w 2010 r. jednostek samorządu terytorialnego rząd uruchomił kwotę ponad 560 mln zł. MSWiA przekazało dotąd na odbudowę lub remonty samorządowej infrastruktury komunalnej łącznie 1 mld 246 mln.
Ponadto, najbardziej poszkodowane gminy z województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, lubelskiego i świętokrzyskiego otrzymały wsparcie finansowe w ramach tzw. „Rządowego programu 3 x 200”. Tylko, ze znajdującej się w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych i administracji rezerwy celowej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, 18 samorządów otrzymało, w ramach powyższych kwot, dotacje na łączną kwotę około 200 mln zł. Program „3 x 200” pozwala na odbudowę infrastruktury komunalnej w 18 gminach, najbardziej poszkodowanych przez ubiegłoroczne powodzie. Planowana jest w szczególności odbudowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, infrastruktury drogowo-mostowej, obiektów użyteczności publicznej, np. stadionów, bibliotek, domów kultury.
W związku ze stratami jakie spowodowała powódź w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, szef MSWiA w uzgodnieniu z ministrem rozwoju regionalnego i ministrem środowiska oraz wojewodami opracował listę najbardziej poszkodowanych gmin. Lista ta obejmuje 18 samorządów z 8 województw.
Projektem objęte są gminy: Bogatynia, Wilków, Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, Gąbin, Słubice, Cisek, Gorzyce, Ropczyce, Czechowice – Dziedzice, Bieruń, oraz miasta: Sandomierz, Jasło, Bielsko-Biała i Tarnobrzeg.
Na realizację projektu przewidziano ogółem ok. 600 mln zł. Pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 200 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 200 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa, którą dysponuje MSWiA oraz 200 mln zł ze środków unijnych.
Program, który rozpoczęto w 2010 roku będzie realizowany do 2012 roku.