Szpital nabył nową karetkę za pieniądze ze zbiórki publicznej, a posłowie przyjęli nową ustawę, która rozwiąże niektóre problemy naszej placówki medycznej. Samorząd będzie miał już furtkę, aby móc finansować SP ZOZ.

Stara, wysłużona karetka, fot. bogatynia.info.pl

Marka to Volkswagen Transporter, ma 6 lat, pochodzi z Francji i ok. 200 tys. kilometrów przebiegu - tak w skrócie można przedstawić nowa karetkę transportową zakupioną przez bogatyński Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej. Ambulans kosztował ok. 50 tys., a pieniądze na jego cel pochodziły zez zbiórki publicznej (vide Zbiórka publiczna na karetkę zakończona). To nie jedyna zmiana w toczącej się dyskusji wokół szpitala (vide Burmistrz oświadcza w sprawie przyszłości szpitalaFakty: "Mieszkańcy Bogatyni prawdopodobnie stracą szpital"). Najwyższa Izba Kontroli zakwestionowała możliwość dokładania pieniędzy z budżetu na utrzymanie zadłużonego szpitala i wówczas pojawiły się obawy o dalsze losy placówki. Zmiany w sposobie finansowania wynikały z tzw. ustawy komercjalizacyjnej uchwalonej w 2011 roku, która m.in. nakazywała traktowanie placówek medycznych jak spółki. Samorządowcy mówili, że znajdą sposób na dalsze finansowanie szpitala. W piątek posłowie - jakby na zamówienie - przegłosowali projekt nowelizacji ustawy o działalności leczniczej.

Jak informują służby prasowe sejmu nowa ustawa rozwiązuje nasze, bogatyńskie problemy otwierając furtki finansowe. Pieniądze jednak muszą pochodzić z kasy Bogatyni. Decyzją Sejmu (za sejm.gov.pl) uchwalona została nowelizacja ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw, która ma usprawnić funkcjonowanie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, zoptymalizować koszty ich działalności, a w konsekwencji zwiększyć dostępność obywateli do usług medycznych. W praktyce większy nacisk zostanie położony na poprawę funkcjonowania publicznej służby zdrowia i bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Nowelizacja przewiduje, że w przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej ma on pokryć stratę netto we własnym zakresie, tj. przez zmniejszenie funduszu zakładu, a jeśli ten fundusz nie wystarczy na pokrycie całej straty, to wtedy podmiot tworzący będzie zobowiązany do pokrycia pozostałej części, jednak nie więcej niż do wysokości wynikającej z sumy straty netto i kosztów amortyzacji. Gdy SP ZOZ nie będzie w stanie samodzielnie pokryć straty netto, to możliwa będzie jego likwidacja. Przewidziano zakaz zbywania podmiotom prywatnym akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych z udziałem Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego (jst), jeśli miałyby one utracić pakiet większościowy, czyli kontrolę nad podmiotami leczniczymi. Umożliwi to zahamowanie niekontrolowanego przez państwo procesu zbywania udziałów i akcji w tych spółkach. Na kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej nałożono obowiązek sporządzania raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej SP ZOZ. Będzie on przekazywany podmiotowi tworzącemu do końca maja każdego roku. Przewidziano też odejście od obowiązkowego posiadania przez podmiot medyczny umowy ubezpieczenia od zdarzeń medycznych. Wprowadzono także możliwość kupowania świadczeń opieki zdrowotnej przez samorząd terytorialny u podmiotów, dla których jest on organem tworzącym. W praktyce oznacza to, że samorząd będzie mógł kupować dodatkowe świadczenia dla swoich mieszkańców, na takich samych zasadach jak NFZ kontraktuje je dla wszystkich ubezpieczonych. Aby nie doszło do podwójnego finansowania tych samych świadczeń – przez NFZ i samorząd – dopuszczono finansowanie przez jst jedynie tzw. nadlimitów. Sfinansowanie świadczeń ponad kwotę gwarantowaną przez NFZ nie naruszy zasady równego dostępu do usług medycznych. Jednocześnie podmiot leczniczy, który zawarł umowę z samorządem będzie musiał informować o tym NFZ. Rozwiązanie to nie jest obowiązkowe - nie będzie nowym zadaniem dla samorządu, zatem nie wymaga dodatkowych środków finansowych. Przewidziano, że podmiot tworzący będzie mógł przekazać prowadzony przez siebie SP ZOZ innemu samorządowi lub publicznej uczelni medycznej. Rozwiązanie to pozwoli na bardziej racjonalne wykorzystywanie potencjału ochrony zdrowia, a także efektywne zarządzanie posiadanymi zasobami kadrowymi i infrastrukturalnymi. Nowelizacja dopuszcza też tworzenie SP ZOZ-ów przez Skarb Państwa reprezentowany przez ministra, centralny organ administracji rządowej albo wojewodę, jst oraz publiczną uczelnię medyczną. Nad nowelizacją będą teraz pracować senatorowie.

Opis nowelizacji ustawy za sejm.gov.pl

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.