fot. F. RomaniakJak co roku sekcja BOG-TUR wybrała się na autokarową wycieczkę. Tym razem postanowiliśmy zwiedzić budowle z okresu II Wojny Światowej o charakterze militarno-strategicznym znajdujące się w rejonie Gór Sowich

Od 1943 roku w rejonie Gór Sowich Niemcy prowadzili zakrojone na szeroką skalę prace budowlane pod wspólnym kryptonimem „RIESE” (Olbrzym). Siłę roboczą stanowili zagraniczni robotnicy przymusowi oraz więźniowie obozu koncentracyjnego Gross-Rosen z Rogoźnicy. W zboczach gór drążono sztolnie i komory – wiercono otwory w skałach i rozsadzano je materiałami wybuchowymi a urobek wywożono na powierzchnię kolejkami wąskotorowymi. Praca ponad siły pochłonęła miliony istnień ludzkich. Budowa nie została nigdy ukończona a jej pozostałością jest szereg podziemnych kompleksów i budowli naziemnych. 23 czerwca o godz. 6.30 pojechaliśmy do Walimia gdzie za miastem znajdują się „Podziemne fabryki Walimia”. Są jednym z 6 kompleksów podziemnych, składają się z 3 równoległych nieobudowanych sztolni oraz z systemu łączących je pod kątem prostym wyrobisk komorowych. Wewnątrz zgromadzono eksponaty i nieliczne dokumenty, o których opowiedział nam przemiły pan Przewodnik. Wszystko to zrobiło na nas wielkie wrażenie.

Aby odpocząć od okropności wojny wybraliśmy się na Zamek Grodno położony w południowej części Gór Wałbrzyskich na szczycie góry Choina (450 m.n.p.m.). Zbudowany z kamienia początkowo był największym zamkiem Śląska. Jego pierwszym właścicielem jak pisano w dokumentach z 1315r. był Książe Świdnicko-Jaworski Bernard. Drogą przez okalający las wspięliśmy się na dziedziniec zamku. Różne koleje losu spowodowały, że część jest w ruinie na szczęście niewielka. Na szczególną uwagę zasługuje wyjątkowy budynek bramny ozdobiony dekoracją sgraffitową przedstawiającą stojące na tylnych łapach lwy. Na zamku górnym znajduje się wysoka wieża udostępniona dla turystów, którzy mogą podziwiać widok na okolicę. Wewnątrz pani Przewodnik pokazała nam piękne portale, kilka urządzonych komnat oraz ekspozycję poświęconą dawnej sztuce oblężniczej a także krzyżom pokutnym. Duże zainteresowanie wzbudziła wśród nas kilkusetletnia „ lipa sądowa”, jak powiedziała Przewodniczka – odbywały się pod nią sądy poddanych. Powracając do militarnych obiektów zwiedziliśmy „Podziemny Kompleks Osówka” znajdujący się w granicach miasta Głuszyca. Jest to ogromny system betonowych korytarzy umocnień i hal. Stopień zaawansowania przeprowadzonych tu robót stawia te budowle na pierwszym miejscu pod względem najbardziej wykończonych naziemnych obiektów przedsięwzięcia ”RIESE” w Górach Sowich. Tu też mogliśmy zwiedzić wystawę o tematyce militarnej, duże zainteresowanie wzbudziły umieszczone na ścianie zdjęcia czołgów rzeczywistych rozmiarów. Jak powiedział Przewodnik są dwie hipotezy dotyczące obiektów projektu „RIESE”. Mogły to być podziemne zakłady przemysłowe i doświadczalne lub tajna kwatera Adolfa Hitlera. Zdania wśród nas były podzielone. Do domu wracaliśmy zadowoleni z wycieczki, dobrze jest móc poznać bliżej historie naszego kraju.