fot. Janusz BaranowskiW piękny, sobotni, słoneczny poranek 26 maja grupa piechurów z BOG-TUR wyruszyła na III etap rajdu „Granicą Gminy Bogatynia” tj. Krzewina – Trzciniec

Celem naszym oprócz przejścia pasem granicznym było zwiedzenie miejscowych zabytków.

Pojechaliśmy autobusem PKS do Krzewiny, w drodze do granicy z Niemcami podziwialiśmy wzniesiony w XIV w. Kościół parafialny pw. Św. Jana Chrzciciela. Dzięki uprzejmości pani Gospodyni mogliśmy obejrzeć go w środku, zwłaszcza odrestaurowany ołtarz.

Odwiedziliśmy też ruiny szpitala Brata Alberta wybudowanego w Krzewinie pod koniec XIX w., który funkcjonował do 1946 r. Aż dziw, że teraz to tylko rozsypujące się mury.

Idąc dalej granicą wzdłuż rzeki Nysy dotarliśmy do Bratkowa. Według zasięgniętych informacji znajduje się tu grodzisko z XI-XIII w., niestety nie udało nam się go odnaleźć.

Poszliśmy szlakiem słupków granicznych do Posady podziwiając po drodze Klasztor Marienthal leżący po drugiej stronie Nysy w Ostritz.

W Posadzie za zgodą nowego właściciela zwiedziliśmy starą Szkołę Ewangelicką wraz z kaplicą wybudowaną w 1898r. Teraz nie wygląda to najlepiej, dach się zapada, mury się sypią, ale za parę lat, gdy gospodarz zrealizuje swoje plany będzie pięknie, życzymy powodzenia.

Naprzeciwko domu nr 54 odnaleźliśmy ruiny grodu z X/XI-XII w., nie było to łatwe, ponieważ płyta informacyjna leży na ziemi i zarasta trawą.

Dalsza trasa naszej wędrówki prowadziła wzdłuż Nysy Łużyckiej, torów kolejowych przez las.

Po dotarciu do Trzcińca odwiedziliśmy ruiny gotyckiego zamku, najstarszej w okolicy budowli z 1262 r. Kiedyś musiały być to bardzo ładne zabudowania, teraz został tylko spory fragment ściany oraz porośnięte drzewami pomieszczenia.

Jedno się nie zmieniło, piękny widok rozciągający się ze wzgórza.

Do domów dotarliśmy w wyśmienitych humorach, zadowoleni z udanej wyprawy. Łączna trasa rajdu wyniosła około 20 km.