Na zrewitalizowanym placu w centrum Bogatyni pojawiły się tablice upamiętniające jego bogatą historię. 

Od strony zabudowań stanęły tablice przedstawiające dawne fotografie kolei wąskotorowej i krótki opis jej historii (poniżej).

W tym miejscu, w roku 1884 uruchomiono dworzec Saksońskiej Kolei Wąskotorowej. Główny budynek dworca mieścił m.in.: poczekalnię, biuro administracji, kasy biletowe. Na placu kolejowym znajdowała się parowozownia, magazyny, rampa rozładunkowa. W1906 r. bogatyńska stacja posiadała już 18 torów, w tym 3 tory perony i 27 zwrotnic. Była to jedna z największych stacji wąskotorowych w Saksonii. Ostatni raz osobowy skład kolei wąskotorowej wyruszył ze stacji w Bogatyni w 1961 r. podczas kręcenia filmu fabularnego "Złoto".

W1964 r. zlikwidowano również przewozy towarowe. Rozbudowa Kopalni Węgla Brunatnego „Turów" i budowa Elektrowni „Turów" oraz konieczność budowy kolei normalnotorowej do Bogatyni, spowodowały ostateczną likwidację kolei wąskotorowej. Dawna stacja kolejowa została zamieniona na dworzec autobusowy, który funkcjonował do drugiej dekady XXI w.

Niszczejący przez wiele lat plac po dawnym dworcu PKS został w 2021 roku zrewitalizowany w ramach projektu „Klimatyczna Bogatynia" i zmieniony w zielone centrum miasta. Zadanie to zostało zrealizowane ze środków budżetu Gminy Bogatynia oraz dzięki środkom otrzymanym z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL) - 667 452 zł i dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrany Środowiska i Gospodarki Wodnej

Historia dworca na podstawie publikacji „Saksońska Kolei Wąskotorowa" Zbigniewa Szklarka

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.