Dzięki ustaleniom z komitetami wszyscy kandydaci na burmistrza odpowiedzieli lub odpowiedzą na Wasze pytania. Musimy jednak zmienić zapowiadaną kolejność publikacji. Na pytania odpowiada Artur Oliasz (55 l.) z KWW Ponad Podziałami, nr 4 na liście PKW.
Fot. materiały wyborcze
bogatynia.info.pl: W związku z ostatnimi wydarzeniami musimy zapytać o Turów. Jaki jest Pana pogląd na dalsze funkcjonowanie kopalni i elektrowni? Jaki jest pomysł na potencjalną transformację regionu? Jaka jest wizja gminy i miasta bez wydobycia? Co gmina może zrobić w tym temacie?
Artur Oliasz: Funkcjonowanie Kopalni i Elektrowni "Turów" rozpatruje w kilku kategoriach jednak pod wspólnym mianownikiem- bezpieczeństwa. Ekonomicznego, Gospodarczego i Społecznego. Każdy wymiar ma zasadnicze znaczenie związane z funkcjonowaniem Gminy i Regionu. Wpływy z podatków i opłat (podatek od nieruchomości, opłata eksploatacyjna, udział w podatkach od osób prawnych i fizycznych) są bliskie 90 mln, zabezpieczają realizacje zadań i usług publicznych dla mieszkańców. Kompleks "Turów" jest częścią infrastruktury krytycznej, co nie jest bez znaczenia w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej i jednocześnie znaczącym elementem polityki energetycznej Państwa Polskiego. Także funkcjonowanie kopalni i elektrowni powinno i musi się zakończyć zgodnie z koncesją w roku 2044. Transformacja społeczno-gospodarcza, bo o niej szczególnie mówię, musi mieć na celu w perspektywie dwa podstawowe cele. Pierwszy to inwestycje, które zastąpią utracone dochody w budżecie Gminy po zakończeniu działalności wydobywczej w kopalni, aby zabezpieczyć miejsca pracy i w pełni realizować zadania własne Gminy i cały katalog usług publicznych. Drugi to konieczność powołania Pełnomocnika i zespołu ds. procesu transformacji Naszego Regionu. Osoba (osoby), która posiada kwalifikacje i kompetencje szanowane nie tylko w skali Kraju, ale też w Komisji Europejskiej z doświadczeniem lobbowania i ściągania inwestycji (znam takie osoby). Celem tych zmian powinien być taki kierunek, który podkreśli atrakcyjność Gminy pod względem położenia geograficznego (trójstyk) jego potencjał jak przede wszystkim potencjał mieszkańców. Zrozumienie społeczeństwa co do samej idei zmian i chęć jego uczestnictwa w samym procesie przemian. Jednak bez wsparcia Państwa jego instytucji, Komisji Europejskiej jako Samorząd i jego mieszkańcy nawet z najlepszymi propozycjami nie poradzimy sobie sami. Zatem najważniejszym jest już zwracanie uwagi na pilną potrzebę rozpoczęcia przygotowań do tego z czym zmierzymy się w przyszłości. Sukces osiągniemy tylko wtedy, kiedy w pełnej symbiozie utrzymując w pracy kompleks "Turów", świadomie rozpoczniemy planowanie procesu przemiany charakteru Gminy.
Czytelnicy pytają również o uciepłowienie miasta i gminy - dalszy rozwój lub alternatywę w dobie rosnących opłat, a także o ograniczenie niskiej emisji pyłu z gospodarstw domowych, która dusi osiedla?
Problem, który sygnalizowałem wcześniej. Na obecną sytuacje w 100% odbiorcami ciepła systemowego są klienci PEC-u. Aby zdywersyfikować produkcje i co za tym idzie, obniżyć cenę energii elektrycznej, szukać należy rozwiązań dostępnych już na rynku i tych związanych z pozyskiwaniem nowych rozwiązań. Ciepło z termicznej obróbki odpadów komunalnych, co pozwoli obniżyć koszt gospodarowania odpadami. Ze spalania metanu, czy wykorzystując osad z oczyszczalni BWIO. Do tego celu (priorytet) będzie stworzenie specjalnego wydziału w Inwestycjach do pozyskiwania środków zewnętrznych i wdrażania nowych technologii.
Trzech z Panów Kandydatów jest członkami partii politycznej, a jeden jest bezpartyjny, natomiast wszyscy kandydują z Komitetów Wyborczych Wyborców. Czy szyld partyjne "przeszkadzają" w wyborach samorządowych, a może jest zupełnie odwrotnie? Czy "wielka polityka" powinna być widoczna w samorządzie?
Każdy ma swoje sympatie i poglądy polityczne. W żadnej mierze nie mogą one, ani nie powinny być argumentem w samorządzie, dosyć upolityczniania co za tym szło zwasalizowanie Samorządu ze względu na przynależność partyjną. Samorząd nie ucieknie od decyzji polityków, ale powinien być wolny od politykierstwa.
Czy Bogatynia powinna rozwijać komunikację miejską, w planach jest również ta niskoemisyjna? Jaki jest pomysł na poprawę komunikacji i wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców również tego dalekiego - do powiatu, województwa i miast partnerskich Bogatyni (Hradka i Zittau)?
Oczywiście, że tak. Ustawa o transporcie publicznym jasno określa kompetencje Samorządów Gmin, Powiatów i Województw w jaki sposób mogą realizować to zadanie. Pracując w Związku Gmin Ziemi Zgorzeleckiej na "stole" mamy projekt porozumienia i utworzenia komunikacji na terenie wszystkich Gmin wchodzących w skład Powiatu Zgorzeleckiego. Od udziału w tych pracach Gminy Bogatynia czy i w jaki sposób wykorzystamy szansę związaną z wykluczeniem komunikacyjnym Mieszkańców. W pełni jestem za realizacją tego przedsięwzięcia z uwzględnieniem wszystkich potrzeb Naszych mieszkańców. Skoordynowanie połączeń autobusowych z kolejowymi w Zgorzelcu i z powrotem. Należy poszerzyć istniejące porozumienie w ramach współpracy Związku trzech miast (Bogatynia-Hradek-Zittau).
Czy przyszły burmistrz ma plan, pomysł (zamiar) na poprawę sytuacji mieszkaniowej w naszym mieście w aspekcie komercyjnym, komunalnym i socjalnym? Jak rozwiązać temat np. mieszkań w Sieniawce?
Problem, z którym będziemy sobie radzić. Jeśli chodzi o aspekt komercyjny ten rozwija się w miarę zdolności i zasobności mieszkańców. Rolą samorządu jest przygotowanie terenu i jego uzbrojenie pod budownictwo indywidualne, komunalne i w ramach TBS-u. Drugi filar to pozyskanie środków na mieszkania z zasobów komunalnych Gminy i budowanie poprzez spółkę utworzoną do realizacji tego zadania (TBS). Wszystkie te działania zwiększą możliwość do uzyskania w rożnej formie usamodzielnienia się pod względem mieszkania. Osobiście rozmawiałem w Ministerstwie Rozwoju i Technologii na temat rozwiązań i projektów ustaw oraz skali środków, które będą przeznaczone na budownictwo samorządowe.
Co z basenem? Czy to dobry pomysł, że budowa jest dokańczana? Czy nie lepiej inwestować np. w przywrócenie dawnej świetności "Zalewowi"? Jakie są inne pomysły na rekreację i turystykę w gminie?
Basen, chyba jedna z najtrudniejszych decyzji, nad którą przyszło mi się zastanawiać w ostatnim czasie. Z jednej strony skala zaniedbań i wydatkowanych środków, z drugiej widmo rozbiórki, poniesienia kosztów związanych z likwidacją, oddania gruntów do KOWR-u (przeznaczone zgodnie z zakresem na cel publiczny) i to co mnie osobiście boli, dlaczego najmłodsi mają płacić za głupotę i nieudolność dorosłych. Przecież ten basen powinien być oddany dla nich.
W jaki sposób Bogatynia powinna się promować? Czy wydatki na promocję są konieczne?
Promocja powinna być traktowana jako inwestycja. Nie skupiająca się na wizerunku jednej osoby, a walorach, atrakcyjności, położenia i możliwości inwestowania w Naszym Regionie.
Czy ma Pan plan jak oczyścić gminę z ton śmieci, które zalegają w wielu miejscach, również po byłej Revicie?
Revita, środki na likwidację takich "bomb" ekologicznych zostały zapisane w Krajowym Planie Odbudowy. Należy pozyskać środki i zutylizować odpady i w szczególności zrekultywować grunt.
Jaki jest plan na infrastrukturę komunalną w aspekcie spółek i zakładu budżetowego?
Infrastruktura komunalna szczególnie w zakresie spółek komunalnych, jako Rada miejska staramy się reagować na potrzeby, szczególnie inwestycyjne. Stoimy przed ogromnym wyzwaniem jeśli chodzi o pozwolenie zintegrowane dla GPO i budowę nowej linii do segregacji odpadów, ale mam nadzieje że wspólnie znajdziemy rozwiązanie dla funkcjonowania Spółki w każdym zakresie jej funkcjonowania. Na pewno nie uciekniemy od wyników finansowych Spółek, których jesteśmy właścicielami i odpowiedzialności za ich zarządzanie, szczególnie BWIO, które doprowadzono niemal do upadłości. Jeśli chodzi o Zakład Budżetowy zgodnie z ustawą rolą zajmuje się w ranach dotacji celowej z budżetu administrowaniem substancją mieszkaniową będąca własnością Gminy. Z pozyskanych środków należy remontować substancję mieszkaniową oraz pilnie rozwiązać problemy ogrzewania mieszkańców ul. Rolniczej w Sieniawce.
Edukacja w Bogatyni - czy jest pora na reformę podejścia do tematu w naszym mieście i gminie?
Oświata. Poświęciłem temu ostatnie trzy lata, szczególnie bazując na demografii. Subwencja nie jest na szkołę lecz na ucznia. Analizując w pełni na przełomie ostatnich lat, prognozy z realnymi danymi przekazywanymi przez Urząd stanu cywilnego, są one poniżej przedstawionych przez Wydział Edukacji. Zjawisko nie tylko dotykające Bogatyni, ale całego Kraju. Opierając się na rzeczywistych prognozach i realiach musimy koniecznie zając się organizacją placówek oświatowych na terenie Gminy. Każdy musi zrozumieć, że decyzje które podejmiemy muszą służyć dzieciom, bezpieczeństwu ich edukacji, rodzicom, że młodzież ma zapewnione bezpieczeństwo osobiste, edukacyjne i pomagające jego rozwojowi. Nauczyciele, bezpieczeństwo zatrudnienia i finansowanie, którym nie przekroczymy czerwonej linii, uniemożliwiające jakiekolwiek wydatki na inwestycje i Rozwój Gminy.