Chęć pomocy najbliższym, obawa przed utratą oszczędności, czy zamiar zysku, to w połączeniu z presją czasu emocje wykorzystywane przez oszustów. Niestety minionej doby trzy mieszkanki powiatu zgorzeleckiego padły ofiarami przestępców.

Fot. archiwum 

Jedna z nich myślała że pomaga córce, aby ta uniknęła więzienia w wyniku spowodowanego wypadku, i przekazała 420 tysięcy na rzekomą kaucję. Druga z kobiet odebrała telefon od fałszywego pracownika banku, i aby uchronić swoje oszczędności przelała na tzw. rachunek techniczny ponad 2 tysiące złotych. Kolejna z mieszkanek naszego powiatu sprzedawała meble na znanym portalu ogłoszeniowym, ale niestety zaczęła korespondować na innym komunikatorze. Po otrzymaniu maila od przestępców weszła w link, tym samym udostępniając oszustom dostęp do swojego rachunku, z którego zniknęło prawie 10 tysięcy złotych.

Niestety pomimo prowadzonych akcji profilaktycznych i coraz większej świadomości metod jakimi posługują się przestępcy, wciąż zdarzają się przypadki wyłudzeń pieniędzy.

Ostatniej doby trzy mieszkanki naszego powiatu padły ofiarami oszustów.

73-latka otrzymała telefon od kobiety podającej się za jej córkę, która poinformowała ją, że spowodowała wypadek i oddaje telefon pani prokurator. Ta z klei powiedziała seniorce, że potrzebna jest kaucja, aby córka uniknęła więzienia. Po odbiór pieniędzy zgłosił się rzekomy asystent fałszywej pani prokurator, któremu 73-latka przekazała 420 tysięcy złotych. Dopiero jak poinformowała o całej sytuacji męża, zorientowali się, że doszło do oszustwa.

39-latka otrzymała telefon od rzekomego pracownika banku, który poinformował ją, że ktoś chciał zaciągnąć kredyt na jej dane i aby uchronić swoje oszczędności musi przelać pieniądze na nowo utworzony rachunek techniczny. Niestety kobieta postąpiła zgodnie z instrukcjami przestępców i przelała na rachunek oszustów ponad 2 tysiące złotych. O tym, że padła ofiarą wyłudzenia zorientowała się, kiedy fałszywy bankier polecił jej zaciągnąć kredyt.

33-latka wystawiła ogłoszenie na znanym portalu ogłoszeniowym o sprzedaży mebli. Za pośrednictwem innego komunikatora skontaktowała się z kobietą osoba rzekomo zainteresowana kupnem. Sprzedająca podała jej swoje dane oraz adres mailowy, na który otrzymała wiadomość, że jej towar został zakupiony i aby otrzymać pieniądze musi kliknąć w odpowiednie okno. Następnie sprzedająca została przekierowana na stronę swojego banku, gdzie wpisała dane do logowania. W tym momencie przestępcy uzyskali dostęp do jej bankowości elektronicznej i za pomocą otrzymanych od kobiety kodów BLIK wypłacili z jej rachunku prawie 10 tysięcy złotych. Na szczęście kobieta zorientowała się, że to oszustwo i skontaktowała się z bankiem blokując rachunek.

JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?

  • Pamiętajmy, że żaden policjant ani prokurator nie będzie oczekiwał kaucji, a także nie pojawi się w domu, aby odebrać pieniądze. W takim przypadku należy się rozłączyć, zadzwonić na policję i upewnić się, że członkowie rodziny, którzy mieli uczestniczyć w wypadku, są bezpieczni.
  • Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
  • Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie.
  • Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności i nie przekazujmy ich nieznajomym.
  • Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Nie ufajmy ludziom, którzy twierdzą, że chcą pomóc przenieść nasze pieniądze zgromadzone na koncie w bezpieczne miejsce.
  • Nie wpłacajmy pieniędzy do bankomatu za pomocą kodu BLIK, który podaje nam ktoś inny – wtedy pieniądze zawsze trafiają na konto tej osoby.
  • Nie działajmy pod presją czasu. Jeśli mamy wątpliwości zadzwońmy do swojego banku. Pamiętajmy aby numer wybrać samodzielnie na klawiaturze swojego telefonu.
  • Nie ufajmy informacjom, że jesteśmy ofiarami oszustwa, bo naprawdę możemy się nimi stać.
  • Nie klikaj w linki przesyłane mailem lub SMS-em, nie ujawniaj danych swojej karty płatniczej.
  • Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem. Zapoznaj się z instrukcjami portali sprzedażowych.
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego, tak samo jak i każdą inną stronę. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

Źródło: KPP w Zgorzelcu 

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.