Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., odpowiedzialna za inwestycje i utrzymanie infrastruktury kolejowej w Polsce, ogłosiła przetarg na długo oczekiwaną rekonstrukcję odcinka linii kolejowej łączącego Hrádek nad Nisou w Czechach z Żytawą w Niemczech.

Jeden z pociągów jeżdżących na międzynarodowej trasie, fot. bogatynia.info.pl

Informację tę przekazał hejtman kraju libereckiego, Martin Puta, który wyruszył właśnie do Warszawy na rozmowy dotyczące szczegółów inwestycji. Jak podkreślił, jest to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców regionu przygranicznego, którzy od lat wyczekiwali poprawy stanu technicznego tej ważnej transgranicznej trasy kolejowej.

Przedmiotem ogłoszonego przez PKP PLK przetargu jest zadanie o nazwie: „Prace na linii kolejowej nr 346 Granica Państwa (Liberec) – Granica Państwa (Zittau) w km 21,769 – 24,528”. Oznacza to, że remont obejmie odcinek torów znajdujący się bezpośrednio po polskiej stronie granicy, prowadzący w kierunku Żytawy.

Zgodnie z informacjami zawartymi w ogłoszeniu, termin zakończenia prac przewidziany jest na 15 października 2025 roku. To ambitny, ale realny cel, który, miejmy nadzieję, zostanie dotrzymany, przynosząc znaczną poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania na tej trasie.

Niestety, wbrew wcześniejszym nadziejom, nie jest przewidziana budowa nowego przystanku kolejowego w Porajowie. Jest to informacja, która z pewnością rozczaruje mieszkańców tej miejscowości. Mimo to, sam fakt remontu istniejącej linii jest krokiem w dobrym kierunku i przyczyni się do usprawnienia komunikacji w całym regionie.

Hejtman Martin Puta wyraził swoje zadowolenie z faktu ogłoszenia przetargu i podkreślił znaczenie tej inwestycji dla rozwoju transgranicznej współpracy i mobilności mieszkańców. Trzymamy kciuki za pomyślny przebieg rozmów w Warszawie i sprawną realizację prac, które przyczynią się do podniesienia standardu podróżowania między Polską, Czechami i Niemcami.

Pociągi Trilex obsługują trasę kolejową nr 346 między Libercem w Czechach a Żytawą w Niemczech, która na krótkim odcinku przebiega przez terytorium Polski (między Hrádkiem nad Nisou a Żytawą).

Jednakże, zgodnie z informacjami zawartymi w ogłoszeniu przetargowym PKP PLK dotyczącym remontu tej linii, nie jest przewidziana budowa przystanku w Porajowie. To sugeruje, że pociągi Trilex obecnie nie zatrzymują się i prawdopodobnie nie będą zatrzymywać się w przyszłości na polskim odcinku tej trasy.

Ich głównym zadaniem jest łączenie miast Liberec i Żytawa, a polski odcinek traktowany jest jako tranzytowy.

Rzeczywiście, od dłuższego czasu toczyły się rozmowy i pojawiały się obietnice dotyczące budowy przystanku kolejowego po polskiej stronie linii Liberec – Żytawa, w szczególności w kontekście miejscowości Porajów.

Mieszkańcy i lokalne władze wiązali z tą inwestycją duże nadzieje na poprawę dostępności komunikacyjnej i ożywienie regionu przygranicznego. Argumentowano, że przystanek ułatwiłby dojazd do pracy, szkół i usług zarówno po polskiej, jak i czeskiej stronie granicy, a także wsparłby turystykę.

Wielokrotnie wyrażano wolę współpracy między Polską a Czechami w tej sprawie, a temat budowy przystanku pojawiał się w różnego rodzaju rozmowach i deklaracjach na szczeblu regionalnym i krajowym.

Dlatego też informacja o braku planów budowy przystanku w Porajowie, zawarta w ogłoszeniu przetargowym PKP PLK dotyczącym remontu linii, może być dla wielu osób rozczarowująca i stanowić pewne zaskoczenie w kontekście wcześniejszych dyskusji i oczekiwań.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.