fot. Brygida Grabarczyk Powiat zgorzelecki planuje utworzenie szkoły dla uczniów etapu początkowego z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem dziecka autystycznego bądź z Zespołem Aspergera, koniecznie przeczytaj ten artykuł !

Całościowe zaburzenia rozwojowe diagnozowane jako autyzm czy Zespół Aspergera charakteryzują się głównie nieprawidłowościami w trzech sferach - komunikacji, interakcjach społecznych i sztywnych wzorcach zachowań lub zainteresowań oraz poważnymi zaburzeniami integracji sensorycznej.

Organizacja Narodów Zjednoczonych uznała autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych, oprócz nowotworów, cukrzycy i AIDS. Zwraca się uwagę, że w ostatnich 20 latach występowanie opisywanych zaburzeń zwiększyło się aż dziesięciokrotnie. Wg najnowszych prezentacji w Europie żyje z tą chorobą 5 mln osób, czyli na 150 osób jedna dotknięta jest tym zaburzeniem. 

W Polsce natomiast ocenia się, że jedna osoba z autyzmem przypada na 300 mieszkańców. W sumie w naszym kraju żyje ok. 30 tys. osób z autyzmem i Zespołem Aspergera - zaburzeniem pokrewnym, ale o łagodniejszym przebiegu.

Aby podjąć skuteczną terapię i dostosować proces wychowania do indywidualnych możliwości dziecka np. z autyzmem rodzice muszą często pokonywać liczne przeszkody: z instytucjami, innymi rodzicami, rodziną lub samym sobą...

Diagnoza Kuby zmieniła cały nasz świat. Były łzy rozpaczy i pytania dlaczego Kubuś? Co zrobiliśmy źle? Co przeoczyliśmy? Z drugiej strony byliśmy u logopedy i innych „specjalistów” . Sygnalizowaliśmy, że coś jest „nie tak”. Zbywana nas słowami, że chłopcy tak mają. Aż przyszedł straszliwy regres, który pozbawił nas złudzeń. Asperger zawsze będzie gdzieś obok nas a ja jako matka, nigdy nie pogodzę się z tym, że moje dziecko ma Zespół Aspergera. Nauczyliśmy się z nim żyć, bo z wrogiem trzeba się zaprzyjaźnić. A Kubuś jest miłością mojego życia bo to MÓJ Kubuś” – mówi pani Brygida, mama Kuby

Aby lepiej zrozumieć zmagania młodego człowieka z autyzmem lub Zespołem Aspergera przytoczyć należy wypowiedź osoby zmagającą się z ową diagnozą, obrazującą specyficzne funkcjonowanie w jednym tylko obszarze funkcjonowania społecznego.

„Niekiedy bardzo trudno jest skoncentrować się na słuchaniu i patrzeniu jednocześnie. Ludzi trudno zrozumieć, bo ich słowa często są bardzo tajemnicze, ale kiedy dodatkowo porusza się im twarz, brwi unoszą się i opadają, a oczy najpierw rozszerzają, a potem zwężają, nie mogę przy jednym podejściu tego wszystkiego opanować, i prawdę powiedziawszy, nawet nie próbuję.

Spróbuj patrzeć na usta jak ktoś mówi i zobacz, ile kształtów przybierają. Pewna trudność, która się tu pojawia, polega na tym, że zaczyna Cię to bawić i zapominasz o słuchaniu. Innym dobrym rozwiązaniem jest patrzeć na ucho mówiącego. Jest to dobre dlatego, że przypomina Ci o słuchaniu i nie dostarcza żadnych zakłóceń (chyba, że trafisz na kogoś kto rusza uchem!)”. Świry, dziwadła i Zespół Aspergera – Luke Jackson

Opisywane dysfunkcje uniemożliwiają młodej osobie z autyzmem, zespołem Aspergera, efektywną pracę na różnego typu zajęciach - w tym szkolnych, bez odpowiednio przygotowanych warunków i dostosowanych metod oraz form pracy. Wiemy, że głównym celem kształcenia i wychowania powinno być usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidacja oraz specjalistyczna pomoc i opieka a takich warunków szkoły ogólnodostępne często nie są w stanie zapewnić.

Pomimo licznych zaburzeń, dzieci z ww. diagnozą są zazwyczaj z dużym potencjałem intelektualnym (!!!) więc konieczne jest dołożenie wszelkich starań aby optymalnie wykorzystać ich możliwości oraz aby proces rozwoju nie został zaburzony lub zatrzymany nieodpowiednimi warunkami, aby w przyszłości możliwe było pełnienie samodzielnych ról społecznych.

Dzieci z autyzmem odbierają świat inaczej, nie znaczy to jednak, że odbierają go gorzej. Mimo dysfunkcji jakie posiadają mogą być dobrymi, wartościowymi i samodzielnymi dorosłymi ludźmi.

Aby jednak było to możliwe musimy zapewnić im we wczesnym dzieciństwie odpowiednie warunki i nauczyć żyć w „naszym-dziwnym” świecie. Kierując się tymi pobudkami, w nadchodzącym roku szkolnym, powiat zgorzelecki rozważa utworzenie szkoły dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (w tym autyzmem i Zespołem Aspergera) w normie intelektualnej. Posiadamy wzorcowo wyposażoną bazę do prowadzenia zajęć. Naszym atutem jest ponadto wykształcona i metodycznie przygotowana kadra pedagogiczna. Realizacja opisanego planu rozpocznie się od utworzenia klas etapu początkowego.

Ze względu na innowacyjny charakter przedsięwzięcia na naszym terenie apelujemy do zainteresowanych rodziców, opiekunów i dzieci o kontakt z placówką realizującą przedstawione założenia, tj. Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Zgorzelcu (ul. Armii Krajowej 10-10a, tel: +48 75 77 524 71). Wszelkie informacje można uzyskać u dyrektora placówki – Anety Szostak-Sulewskiej lub w Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Zgorzelcu (tel. 75 77 61 563).

W przypadku zdeklarowania chęci pobierania edukacji przez Państwa Dziecko, w naszej placówce zostanie zorganizowane spotkanie informacyjne i zaistnieje możliwość zapoznania się z kadrą pedagogiczna i bazą dydaktyczną szkoły. Zapraszamy!

Tekst: Dorota Pikulicka (SOSW)/SP w Zgorzelcu

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.