Zburzono most zniszczony przez powódź. Miał 125 lat, fot. bogatynia.info.pl

Stał 125 lat. W zeszłym tygodniu całkowicie wyburzono konstrukcję mostu przy ulicy Dworcowej. Poznaj jego wiekową historię i przyszłość

Pierwsza do odbudowy przeznaczona została jedna ze starszych przepraw przez Miedziankę. Przypomnijmy sobie trochę historii mostu przy ulicy Dworcowej. Most w kształcie, który mogliśmy widzieć do zeszłego tygodnia został wzniesiony 1885 roku. Jak możemy przeczytać w książce "Bogatynia i okolice - zarys dziejów" autorstwa Mariana Iwanka i Elżbiety Orłowskiej powstał on na miejsce tzw. "wielkiej kładki", która była o ponad 80 lat starsza (wzniesiona 1804 roku). Publikacja "Bogatynia i okolice - zarys dziejów" podaje, że był to drugi most żelazny w Bogatyni. Pierwszy żelazny, a zarazem najstarszy istniejący, most w Bogatyni 15 sierpnia 1869 roku uroczyście otworzył swym dostojnym przejazdem król Saksonii Jan Wettyn. Most wybudowany z inicjatywy i na koszt Carla Augusta Preibischa łączył oba brzegi rzeki przed jego domem. Powódź w sierpniu 2010 roku zerwała go i zniszczyła.

Wpływ na wygląd przeprawy w tym miejscu miały kolejne powodzie, z których największa (oprócz tej z 2010 roku) była w 1916. Większość obecnych mostów Bogatyni została przebudowana w latach 1917 - 1928.  W maju 2009 roku stary most przeszedł lifting. Przeprawa zyskała ściany obłożone naturalnymi kamieniami oraz płaskorzeźby w kształcie herbu Bogatyni. Inwestycję przeprowadziło GPO.

Most przy ulicy Dworcowej został zniszczony przez powódź, a w zeszłym tygodniu całkowicie zburzony przez firmę remontową. Jego miejsce zajmie nowy. W pierwszej kolejności – jak zapewnia UMiG Bogatynia - ma zostać odbudowanych 11 przepraw zniszczonych przez sierpniową powódź. 7 mostów przeznaczonych do odbudowy zlokalizowanych jest w Markocicach przy ulicy Głównej, natomiast reszta to między innymi mosty przy ulicy Turowskiej 31 (dojazd do ulicy Spółdzielczej i Nadbrzeżnej), przy ulicy Bojowników o Wolność i Demokrację, przy ulicy Dworcowej oraz przy ulicy Kościuszki i Matejki. Nowe mosty mają być oświetlone i różnić się między sobą: metalowymi balustradami, wykończone okładziną kamienną, drewnianą lub klinkierową.

Zobacz przeszłość, teraźniejszość i przyszłość mostu na fotografiach:

Tak wyglądał most 100 lat temu, widokówka z początku XX w.    
Tak wyglądał most po liftingu w 2009 r., fot. bogatynia.info.pl
   
Most w trakcie powodzi w 2010 r., fot. R. Naruszewicz
Most w trakcie powodzi w 2010 r., fot. R. Naruszewicz
Takie szkody spowodowała powódź z sierpnia 2010 r., fot. bogatynia.info.pl
Zburzono most zniszczony przez powódź - widok dzisiejszy, fot. bogatynia.info.pl Zburzono most zniszczony przez powódź - widok dzisiejszy, fot. bogatynia.info.pl Zburzono most zniszczony przez powódź - widok dzisiejszy, fot. bogatynia.info.pl
Tak będzie wyglądał most w przyszłości, fot. Projekty autorstwa mgr inż. arch. Filipa Kasprzaka    
Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.