Starostwo Powiatowe przypomina o tym przykrym temacie tuż przed zimą. Spotkanie auta z dzikim zwierzęciem może skończyć się tragicznie dla obu stron. Należy zachowywać ostrożność, ale co zrobić gdy już się przydarzy?

Grafika przykładowa - bogatynia.info.pl

Na kim spoczywa obowiązek uprzątnięcia, zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych (zarówno w przypadku zwierzyny dzikiej, jak i zwierząt domowych) z terenu dróg publicznych oraz ponoszenia kosztów z tym związanych? Według informacji zamieszczonej na stronie Starostwa Powiatowego (podpisanej przez dr Agnieszkę Jaworowicz-Rudolf  z Zakładu Prawa Ochrony Środowiska UŁ) obowiązek usunięcia i utylizacji zwłok zwierzyny ciąży co do zasady na gminie, za wyjątkiem obowiązku usunięcia i utylizacji zwłok zwierzyny padłej na drogach publicznych, który to obowiązek ciąży na zarządcy drogi. Obowiązek usuwania zwłok dzikich zwierząt przez gminy na podstawie ustawy o otrzymaniu czystości i porządku w gminach nie wynika wprost z tej ustawy, lecz jej wykładni. Skoro zgodnie z art. 2 Prawa łowieckiego, zwierzęta łowne, jako dobro ogólnonarodowe, stanowią własność Skarbu Państwa, to wobec tego wydaje się, że gmina po usunięciu martwych zwłok dzikiego zwierzęcia uprawniona jest do wystąpienia do Skarbu Państwa o zwrot wydatkowanych na ten cel środków.

W tegorocznym budżecie Bogatyni na odbiór padłych zwierząt zaplanowano 12 tys. zł. W celu eliminacji zagrożenia mieszkańcy powinni zgłaszać temat Straży Miejskiej lub policji. Zwierzęta trafią do Zakładu Pośredniego, który znajduje się w Bogatyni przy ulicy Zgorzeleckiej (teren składowiska odpadów). Przeprowadzona musi również zostać dezynfekcja miejsc w którym znaleziono padłe zwierzęta.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.