b_699_699_16777215_00_images_stories_instagram_22549057_1681973381847442_2403485973928515996_o.jpg

Tuż przed 10 rocznicą powodzi Gazeta Saksońska przypomina historię jak przed wojną prostowano Nysę Łużycką od Żytawy (Zittau) do Ostritz i dalej w kierunku Zgorzelca. Regulacja rzeki była projektem ochrony przeciwpowodziowej. W Zittau i Ostritz powstały kilometry nowych koryt rzecznych

 

Nysa Łużycka - nikt wtedy nie przypuszczał, że będzie graniczną rzeką, fot. archiwum

Powiat żytawski były przez wieki zagrożony powodzią. Wraz z regulacją Mandawy (niem. Mandau) pod koniec XIX wieku Zittau zmniejszył się problem. W latach dwudziestych XX wieku temat powodzi miał zostać całkowicie zlikwidowany wraz z wyprostowaniem Nysy - informuje Gazeta Saksońska przywołując historię sprzed niemal 100 lat.

Rzeka była regulowana od granicy z ówczesną Czechosłowacją do Weinau od 1926 roku. Ze względów technicznych inwestycję podzielono na sześć niezależnych etapów budowy. Niektóre trasy okazały się skomplikowane, na przykład tam, gdzie oprócz drogi Nysę przecinały również tory kolejki wąskotorowej do Bogatyni (ówczesna nazwa Reichenau). W maju 1930 rozpoczęto prace regulacyjne między dzisiejszym przygranicznym parkiem w Żytwaie (Weinaupark) i Sieniawką (Kleinschönau). Rzeka tworzyła tu duży łuk i biegła bardzo blisko domów we wsi. Pod koniec okresu budowy Nysa była prawie prosta.

35889137 1951142508263860 997375922497650688 o

Nysa z mostu granicznego: po lewej Weinaupark, po prawej Sieniawka, fot. archiwum

Według danych cytowanych w Gazecie Saksońskiej koryto równano wykonując 55 000 metrów sześciennych wykopów. W sumie nowo utworzona prosta rzeka miała długość 4,7 km. Regulacja została zakończona w 1934 roku. W prasie z epoki projektu informowano, że niekonwencjonalne pomysły podniosły wartość krajobrazową projektu, a obywatele mogli sponsorować drzewa wzdłuż rzeki. 

Gazeta przypomina, że Nysa była już wcześniej uregulowana. Kiedy w 1873 r. zbudowano linię kolejową Görlitz - Zittau, w miasteczku Ostritz prostowano rzekę w celu ratowania dwóch mostów kolejowych. Jazy, rowy młyńskie i wloty były również wielokrotnie modernizowane.

W ramach zabezpieczenia eksperci z NRD zbudowali ścianę uszczelniającą o długości 5,5 km między Nysą a kopalnią odkrywkową węgla brunatnego, po której dziś w dużej części przebiega ścieżka rowerowa. 

We wczesnych projektach nikt nie przypuszczał, że wyprostowana Nysa stanie się granicą państwową - kontynuuje Gazeta. Gdyby wówczas nie dokonano żadnej przeprowadzki związanej  z projektem w Ostritz, to stacja nie byłaby dziś po polskiej stronie. W tamtej chwili myślano, że oczekiwania dotyczące ochrony przeciwpowodziowej zostały spełnione. Nikt wówczas nie przewidział powodów powodzi z 2010 roku i przerwania tamy na Witce. 

 

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Bogatynia.info.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Prosimy trzymać się netykiety oraz nie wpisywać treści niezgodnych z prawem. Komentarze użytkowników niezarejestrowanych będą publikowane po akceptacji moderatora.

Kod antyspamowy
Odśwież

Komentarze   

0 #2 sprawiedliwośćmusiby 2020-08-02 07:06
Autor miał na myśli to że stare koryto Nysy przebiegało po drugiej stronie stacji,to znaczy za torami w miejscu gdzie teraz są wąskie i długie stawy czyli stare koryto rzeki.
Cytować | Zgłoś administratorowi
0 #1 Geograf 2020-08-01 17:55
"Gdyby wówczas nie dokonano żadnej przeprowadzki związanej z projektem w Ostritz, to stacja nie byłaby dziś po polskiej stronie." Co autor miał na myśli?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Kategoria: Aktualności

Pozostałe informacje

Bez komentarza

02-08-2020 Wyświetleń:903 6 Komentarzy

Okleili Ci auto na K…

02-08-2020 Wyświetleń:1706 1 Komentarz

Półfinalistki Miss…

02-08-2020 Wyświetleń:1013 1 Komentarz

To oni będą liczy…

01-08-2020 Wyświetleń:2111 17 Komentarzy

Jak kiedyś prostowa…

01-08-2020 Wyświetleń:636 2 Komentarze

"Historia filii…

01-08-2020 Wyświetleń:755 1 Komentarz

76. rocznica wybuchu…

01-08-2020 Wyświetleń:290 Brak komentarzy

Z Bogatyni do Zittau…

01-08-2020 Wyświetleń:1464 4 Komentarze

Trwa kampania refere…

30-07-2020 Wyświetleń:1636 24 Komentarzy

Nowe wsparcie unijne…

30-07-2020 Wyświetleń:1109 7 Komentarzy

Kradł paliwo - usł…

30-07-2020 Wyświetleń:513 Brak komentarzy

Zarekwirowane automa…

30-07-2020 Wyświetleń:1131 7 Komentarzy

poniedziałek, sierpień 03, 2020