Region liberecki chce wznowić pociągi do Zgorzelca, na razie pojadą przynajmniej do Zawidowa.
Liberec i wezeł przesiadkowy w centrum miasta, fot. archiwum bogatynia.info.pl
Kraj liberecki chce przywrócić transgraniczne połączenie kolejowe Liberec – Zgorzelec w Polsce. Póki co zdecydował się, we współpracy z Kolejami Czeskimi, przynajmniej wydłużyć trasy wybranych pociągów pasażerskich na trasie z Liberca do Černous do pierwszej polskiej stacji za granicą, czyli Zawidowa.
Jazda próbna pierwszego pociągu odbyła się na początku lutego br. Planowane rozpoczęcie eksploatacji to kwiecień br., obecnie trwa proces zatwierdzania po stronie polskiej.
„Przywrócenie transgranicznego połączenia kolejowego z Liberca do Polski przez przejście Černousy-Zawidów to pierwszy strategiczny krok dla regionu libereckiego i usprawnienie najważniejszego połączenia regionu z Pragą. Międzynarodowy zasięg całego projektu, nie tylko w zakresie transportu pasażerskiego, ale zwłaszcza towarowego, tylko w tym pomoże” – powiedział Jan Sviták, zastępca hejtmana kraju libereckiego w Departamencie Transportu.
"Głównym celem województwa libereckiego jest nie tylko obsługa granicy Zawidów, ale w przyszłości utworzenie połączenia z Pragi przez Mlada Boleslav, Liberec, Frýdlant do ważnego węzła w Zgorzelcu lub dalej w kierunku Berlina. Dla obszaru na północ od Pragi Zgorzelec stanowi wyimaginowaną bramę do świata w zakresie transportu publicznego. To skrzyżowanie europejskich korytarzy kolejowych, skąd kursują pociągi do Drezna, Berlina, Wrocławia i Jeleniej Góry, do ważnych lotnisk i dalej do Europy” – dodał Pavel Blažek, który koordynuje transport publiczny w kraju libereckim.
Odnowione połączenie transgraniczne zapewni także większą przepuszczalność granic trzech krajów. "Na razie przedłużenie pociągów do stacji granicznej Zawidów chcemy wykorzystać głównie do wyjazdów czeskich rowerzystów nad niemieckie jezioro Berzdorfer See, gdzie na terenie zalanej kopalni stopniowo powstają rozbudowane obiekty rekreacyjne. Jednocześnie to połączenie kolejowe poprawi dostępność frydlanckiego grzbietu i Gór Izerskich dla turystów z Niemiec i Polski" – zauważył Blažek.
Eksploatację linii Liberec – Zawidów rozpoczęto 1 lipca 1875 roku. Przerwa w regularnym publicznym transporcie pasażerskim nastąpiła po II wojnie światowej. Szybkie połączenie pomiędzy Libercem i Zgorzelcem jest obecnie możliwe z przesiadką w Żytawie. Bezpośrednio przez Frýdlant przebiegają także trzy pary połączeń międzynarodowej linii autobusowej 669, którymi głównie dojeżdżają polscy pracownicy do stref przemysłowych Liberca. Przez skrzyżowanie drogowe Habartice – Zawidów kursuje także kilka dalekobieżnych linii autobusowych. W sumie jednak, nawet 17 lat po otwarciu Europy w ramach Układu z Schengen, dostępność polskiej granicy komunikacją miejską pozostaje bardzo ograniczona.
Źródło: Liberecki Kraj