Hradek nad Nysą / Porajów — Jak donoszą nasze czeskie koleżanki i koledzy, Liberecki kraj może wreszcie przystąpić do jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Dzięki środkom z programu Interreg Polska-Czechy, rozpocznie się kompleksowy remont drogi łączącej Rynoltice z Hradkiem nad Nysą. W ramach tego samego projektu polscy drogowcy zajmą się także kluczowym odcinkiem do Porajowa.

Droga do Hrádka, fot. Liberecki Kraj

Inwestycja, której koszt szacowany jest na 260 milionów koron, ma na celu poprawę infrastruktury transgranicznej i ułatwienie życia mieszkańcom po obu stronach granicy. Liberecki kraj, korzystając z dofinansowania w wysokości 109 milionów koron z funduszy europejskich, wyremontuje blisko dziewięciokilometrowy odcinek drogi z Rynoltic przez Černą Louži, Horní Sedlo i Dolní Sedlo aż do Hradka nad Nysą.

Jak informuje rzecznik Libereckiego kraju, Jan Mikulička, trwają już poszukiwania wykonawcy, a termin składania ofert upływa 10 października. Poza funduszami unijnymi, w projekt zaangażowany jest również Hrádek nad Nisou, który sfinansuje prace na swoim terenie, a pozostałe koszty pokryje Liberecki kraj.

Zastępca hetmana, Jan Sviták, podkreśla, że projekt jest podzielony na dwie części. "Kraj zainwestuje w nawierzchnię, przepusty i mury oporowe. Maksymalna cena tej części to 235,7 mln koron", wyjaśnia Sviták. W Hradku nad Nysą natomiast pojawią się nowe chodniki, pięć przystanków autobusowych, systemy odwadniające i nowe oświetlenie. Ta część inwestycji jest warta 23 miliony koron. Prace budowlane mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwają 480 dni.

Hetman Martin Půta ocenia ten projekt jako jeden z najważniejszych w bieżącym okresie programowania Interreg. "Kontynuujemy wspólną pracę z naszymi polskimi sąsiadami, nawiązując do projektu 'Od Zamku Frýdlant po Zamek Czocha', który zakończyliśmy w 2018 roku", powiedział Půta. Tamten projekt pozwolił na remont 65 kilometrów dróg w Czechach i Polsce, z czego sam Liberecki kraj przeznaczył na ten cel ponad 207 milionów koron.

Inną znaczącą inicjatywą finansowaną z programu Interreg jest renowacja zabytkowej kolei zębatej z Tanvaldu do Kořenova. Jej koszt wynosi 447 milionów koron. Prace, które rozpoczęły się w połowie kwietnia, obejmują nie tylko tory po czeskiej stronie, ale także wymianę szyn i zabezpieczenie przejazdów po polskiej stronie, w kierunku Szklarskiej Poręby Górnej.

Ta owocna współpraca pokazuje, że wspólne projekty transgraniczne przynoszą realne korzyści, poprawiając jakość życia i transportu w regionie. Możemy tylko trzymać kciuki za sprawną realizację remontu i cieszyć się z efektów, które już wkrótce będą widoczne na naszych drogach.

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.