Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała Bogatynię pod kątem zlecania usług prawniczych. Działania magistratu oceniono pozytywnie mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych może grozić postępowaniem administracyjnym oraz ewentualnymi karami finansowymi.

NIK pod kątem wydatków na usługi prawnicze zbadała 12 urzędów. Tylko w jednym - Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu - obsługa prawna prowadzona była wyłącznie przez jego pracowników. W UMiG Bogatynia w latach 2013 r. – 2015 r. (I półrocze), usługi prawnicze na rzecz Gminy były realizowane w oparciu o 14 umów zawartych z pięcioma podmiotami zewnętrznymi. NIK natrafił w Bogatyni na dwa przypadki, które określono jako nieprawidłowości, chodzi o udzielania zamówień publicznych z pominięciem stosowania procedur zamówień publicznych. Pierwszy przypadek dotyczył nieuprawnionego udzielenia zamówień publicznych, a drugi ustalenia wartości szacunkowej zamówień..

Jak możemy przeczytać w wynikach kontroli NIK w jednej umowie (zawartej z kancelarią adwokacką) na świadczenie usług zastępstwa procesowego i doradztwa związanego z tym zastępstwem w zakresie odzyskiwania podatku VAT, nie określono maksymalnego wynagrodzenia, które może osiągnąć Wykonawca umowy. Według stanu na dzień 30 czerwca 2015 r. Wykonawca tej umowy, wystawił faktury na łączną kwotę 832,6 tys. zł brutto (676,9 tys. zł netto). Burmistrz i Skarbnik wyjaśnili, że przyczyną nieokreślenia maksymalnej kwoty w umowie z dnia 5 sierpnia 2013 r. była przyjęta konstrukcja sposobu rozliczenia z Wykonawcą, przy której trudno było określić wartość usługi kwotowo. Wykonawcę zamówienia w przedmiocie odzyskiwania podatku VAT wybrano bez stosowania Pzp oraz obowiązującej w Urzędzie procedury udzielania zamówień publicznych o wartości przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość 14 tys. euro.

Drugi przypadek opisywany przez NIK to brak wartości szacunkowej zamówienia: W UMiG Bogatynia wybór wykonawcy świadczenia usług dotyczących zastępstwa procesowego i doradztwa związanego z tym zastępstwem w zakresie odzyskiwania podatku VAT, nie został poprzedzony ustaleniem szacunkowej wartości zamówienia, a w konsekwencji udzielono go z pominięciem Pzp oraz procedury określonej w wewnętrznym regulaminie udzielania zamówień o wartości przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość 14 tys. euro . Według stanu na dzień 30 czerwca 2015 r. Wykonawca wystawił faktury na łączną kwotę 832 593,58 zł brutto (676 905,36 zł netto), z czego Gmina zapłaciła wynagrodzenie w wysokości 830 343,58 zł brutto. Skarbnik Gminy wyjaśnił, że biorąc pod uwagę specyfikę zamówienia i brak możliwości precyzyjnego oszacowania wartości zamówienia oraz gwarancji uzyskania przez Gminę Bogatynia środków finansowych ze zwrotu VAT nie wszczęto postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i w związku z tym nie sporządzono wniosków o wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz protokołu z tego postępowania.

Ocena działalności bogatyńskiego urzędu w kontrolowanym przez NIK zakresie była pozytywna mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Pozytywnie oceniono przyjęte rozwiązania organizacyjne dotyczące obsługi prawnej.

Więcej na ten temat można przeczytać na stronach NIK (NIK o zlecaniu usług prawniczych przez samorządy w województwie dolnośląskim) i PAP (Prawo na lewo. Podejrzenie o niegospodarność i działanie na szkodę gminy).  

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.