fot. Janusz BaranowskiW dniu 15 września członkowie sekcji BOG-TUR wybrali się do Kowar, aby zwiedzić tamtejsze zabytki

Jako pierwsze zobaczyliśmy Park Miniatur Zabytków Dolnego Śląska. Są to wykonane rękami artystów miniatury pałaców, zamków, kościołów, starówek miast dolnośląskich i innych budowli w skali 1:25, które rzetelnie oddają ich rzeczywisty wygląd.

Przemiła pani przewodnik oprowadziła nas po Parku opowiadając ciekawostki związane z obiektami. Ponieważ poranek był chłodny po obejrzeniu miniatur poszliśmy się rozgrzać do kawiarni.

Z Parku udaliśmy się na kowarską starówkę rozpoczynając spacer na moście kamiennym na Jedlicy z 1725 r. gdzie ustawiona jest figurka Św. Jana Nepomucena. Potem poszliśmy zobaczyć Kościół Parafialny pw. Najświętszej Marii Panny z 1225 r. oraz budynek Plebanii wybudowanej w 1779 r. w stylu barokowym. Ratusz okazał się przepiękną budowlą z 1786 r. niestety był zamknięty. Ciekawostką jest znajdująca się obok fontanna z aleją słynnych rowerzystów np. Lang, Szurkowski itp. O godzinie 12.00 mieliśmy umówione wejście do Sztolni Kowarskich, więc zakończyliśmy spacer. Po zakupieniu biletów weszliśmy do podziemnych korytarzy, aby poznać historię polskiego uranu, który był tam wydobywany. Wielkie było nasze zdziwienie, gdy okazało się, że nasz przewodnik pochodzi z Bogatyni POZDRAWIAMY. Opowiedział nam historię kopalni „Liczyrzepa”, pokazał jak wydobywano uran, widzieliśmy Skarb Walonów a także tajne laboratoria, w których warzy się do dziś „walońskie mikstury”.

Największe wrażenie zrobił na nas laserowy pokaz multimedialny pt. Hiroszima. Dodatkową atrakcją była darmowa inhalacja rodanowa, którą odbyliśmy chodząc po kopalni. Znajduje się tu Podziemne Inchalatorium Radonowe. Wracając do Kowar wspięliśmy się na górkę, gdzie znajduje się Kaplica Św. Anny wybudowana w 1312 r. w stylu późnobarokowym, niestety była zamknięta. Mogliśmy za to podziwiać piękne widoki. W drodze do domu zajechaliśmy obejrzeć kompleks sanatoryjny „Bukowiec” oraz znajdujący się powyżej budynek szpitala „Wysoka Łąka”. Prezentuje on typ zabudowy szachulcowej z licznymi wieżyczkami, werandami i tarasami oraz zegarem. Zabudowania powstały w 1900-1920 r. według projektu Karla Grossena, który wzorował się na obiekcie w szwajcarskim mieście Davos.

Wycieczkę uważam za udaną.