Nieświadomie prucie placu zbiegło się z rocznicą jego otwarcia. 22 października były pierwsze udane próby transportowe, a 11 listopada odjechał pierwszy skład pokonując trasę 12,11 km. Oczywiście chodzi o rok 1884 i Saksońską Kolej Wąskotorową. 

 

Zgodnie z komunikatem Urzędu Miasta i Gminy (vide UMiG: Rusza przebudowa centrum miasta po byłym dworcu PKS) ruszyły prace przy przebudowie centrum miasta po byłym dworcu PKS. Oczywiste dla wszystkich bogatynian jest, że PKS nie był tam pierwszy. Pierwsza była Saksońska Kolej Wąskotorowa, jeszcze w przedwojennym Reichenau. Dokładnie 11 listopada będzie 137 (okrągła) rocznica uruchomienia pociągu. Wówczas - jak podaje www.bogatynia.dwr.pl/kolejka - kroniki nie zanotowały żadnych uroczystości.

Pierwsze jazdy próbne odbyły się 22 października 1884 roku i wobec ich pomyślności 11 listopada, odjechał pierwszy skład pokonując trasę 12,11 km. Kroniki nie zanotowały żadnych uroczystości. Przy Bahnhofstraße (ul. Dworcowej aktualnie Daszyńskiego) w Reichenau wzniesiono budynek dworca głównego. Nie był okazałym gmachem - raczej skromną acz doskonale komponującą się architektoniczne, funkcjonalną stacją. Posiadał wszak kasę, poczekalnię, toalety, a z czasem przybył kiosk gastronomiczny dla podróżnych. W drugiej części mieścił urząd celny, magazyn spedycyjny oraz biura lokalnego zarządu. Plac kolejowy oprócz peronu z dwoma torami, mieścił parowozownię, magazyny, obrotnicę, rampę rozładunkową oraz kilka bocznic [www.bogatynia.dwr.pl/kolejka].

Kolej funkcjonowała jeszcze do lat 60-tych. Z czasem dworzec kolejowy w Bogatyni przekształcono w dworzec autobusowy PKS z dużym placem manewrowym. Obiekt więc do dziś pełni funkcje komunikacyjne. Pozostałe stacje, a także tory i całą infrastrukturę sukcesywnie likwidowano - nie zawsze oficjalnie. Poza budynkami kolejowymi, nieliczne ślady, głównie tory zatopione w asfalcie i duży most na Miedziance w centrum miasteczka, zobaczyć można do dziś [www.bogatynia.dwr.pl/kolejka].

PKS upadł w Bogatyni latem 2013 roku (W poniedziałek staną autobusy. PKS kończy bieg). Dalej plac był pusty. Był plany upamiętnienia wąskotorówki sprowadzonym parowozem, ale nie doczekały się realizacji. Dziś prują wspomniany asfalt i płyty betonowe. Powstanie "Klimatyczna Bogatynia" (więcej o projekcie: Tak będzie wyglądała "Klimatyczna Bogatynia" (wizualizacje)). Jeśli pod asfaltem odsłonione zostaną tory dawnej wąskotorówki, to mają pozostać wyeksponowane. 

Podziel się ze znajomymi!

W celu zapewnienia jak najlepszych usług online, ta strona korzysta z plików cookies.

Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie naszych plików cookies.