Wczoraj odbyła się zapowiadana wcześniej sesja Rady Miejskiej. Radni mieli wysłuchać raportów o sytuacji ekonomicznej spółek komunalnych oraz zakładu budżetowego i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bogatyni. Mieli, ale nie przyszła tylko połowa, a w trakcie jedne radny się zwolnił. Sesja musiała być przerwana.
Fot. archiwum UMiG Bogatynia
Przypomnijmy, że w wyznaczonym terminie sesji do magistratu przybyło 11 radnych, a w trakcie jeden się zwolnił. Z powodu braku kworum przerwano sesję i wznowiono ją dnia następnego. Przyszło dwóch radnych więcej i spotkanie można było kontynuować. Sesja dotyczyła m.in. kondycji spółek i zakładu budżetowego. Stan finansowy spółek w telegraficznym skrócie opisuje radny Dominik Zawada w mediach społecznościowych.
Towarzystwo Budownictwa Społecznego wykazało dodatni bilans w wysokości około 280 tys. zł, który został przekazany na pokrycie skumulowanej straty z lat ubiegłych. Osiągniecie dodatniego wyniku było spowodowane m.in. skorzystaniem z wakacji kredytowych. Ze względu na rosnące koszty utrzymania coraz więcej mieszkań stoi pustych co również generuje straty i tym oto sposobem koło się zamyka - opisuje radny.
Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej pomimo osiągniętego dodatniego wyniku finansowego nadal wykazuje skumulowaną stratę w wysokości około 1,3 mln zł. Zobowiązania na koniec 2022 r. wynosiły ok. 6,3 mln zł z czego ok. 5,3 mln zł to długi mieszkańców, którzy nie poczuwają się do regulowania rachunków. W wyniku przeprowadzonych spraw sądowych zasądzono windykacje na około 3 mln zł jak również prowadzonych jest 851 spraw, z których dłużnicy sobie nic nie robią - możemy przeczytać.
Według radnego możemy się spodziewać około 20% podwyżki cen wody. Spółka Bogatyńskie Wodociągi i Oczyszczalnia wykazała straty na poziomie około 2,3 mln zł. Główne przyczyny to wzrost opłat za energię eklektyczną na poziomie 55% , chemię 70% itp. Zmniejszono zatrudnienie o 8 osób, a skumulowana strata z lat ubiegłych oscyluje na poziomie około 36 mln zł. Pomimo uchwały Rady Miejskiej dotyczącej zwolnienia z podatku m.in. BWiO w zakresie infrastruktury wodociągowej spółka generuje straty.
Gminne Przedsiębiorstwo Oczyszczania odnotowało stratę w wysokości 1,3 mln zł. Na ten rok założono wynik dodatni, ponieważ wszystkie umowy zostały urealnione do aktualnych kosztów co niestety odczuwają mieszkańcy - dodaje radny.
SP ZOZ strata po odjęciu amortyzacji ok. 9,2 mln zł. Pomimo dużych wzrostów kosztów utrzymania prąd, ciepło, leki, usługi odnotowano „tylko” 200 tys. zł wzrostu w stosunku do 2021 r. Przychody były mniejsze o 2 mln zł. ze względu brak dodatków związanych z COVID 19 -opisuje radny.